Blog > Komentarze do wpisu

Przegląd płytowy (2018/33): nowości, premiery, zapowiedzi

* Ars Paschalis

"Ars Paschalis" to album zawierający pieśni pasyjne w opracowaniu Cezarego Kundy, zarejestrowane przez zespół wokalny Pro Opere (fot.) pod dyr. Ewy Barbary Rafałko i organistę Jana Bokszczanina. Białostocki twórca sięgnął po utwory reprezentujące rozmaite techniki kompozytorskie stosowane w odległych od siebie epokach. Pochodzące ze Śpiewnika Kościelnego ks. Jana Siedleckiego utwory sakralne dotyczą liturgii Wielkiego Postu i Wielkanocy, a łączy je specyficzny klimat, piękno i subtelność.

PREMIERA TYGODNIA
Pro Opere / Jan Bokszczanin: Ars Paschalis
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 104

Krzyżu święty nade wszystko; Improperium I; Ogrodzie oliwny; Ach, mój Jezu; Stała Matka Boleściwa; Płaczcie anieli; Improperium II; Ty, któryś gorzko na krzyżu umierał; Już Cię żegnam najmilszy; Odszedł Pasterz od nas; Dobranoc, Głowo święta; Improperium III; Rozmyślajmy dziś wierni chrześcijanie.

Jan Bokszczanin - organy; Zespół Wokalny Pro Opere; dyrygent: Ewa Barbara Rafałko

Misterium Męki Pańskiej i Tajemnica Zmartwychwstania od zawsze stanowią źródło inspiracji dla wielu wybitnych twórców, owocując poruszającymi w wymiarze artystycznym i duchowym dziełami w postaci oratoriów, kantat, mszy wielkanocnych i pieśni wielkopostnych. Nieustannie muzyka pasyjna stanowi wielkie wyzwanie dla rozlicznych kompozytorów, wciąż poszukujących nowych środków wyrazu dla religijnych treści, a częstym przedmiotem muzyczno-duchowego przekazu jest właśnie Ars Paschalis.
Na płycie dominuje nastrój mistycyzmu i religijnej kontemplacji. Instrumentalne interludia autorstwa zmarłego w 2005 roku kompozytora i organisty Mariana Sawy, idealnie uzupełniają teksty pasyjne, stanowiąc okazję do refleksji, zadumy i przemyśleń. Brzmienie organów ZYCH Warszawskiej Bazyliki Katedralnej, ich specyficzny szum i znakomita akustyka świątyni, stwarza wyjątkowy klimat. Urodzony w rosyjskim Astrachaniu Jan Bokszczanin, należy do grona najwybitniejszych współczesnych organistów. Muzyk ma na koncie szeroko komentowane płyty, nagrane dla tak znaczących wytwórni jak DUX, Acte Prealable czy Musica Sacra.
Chór Pro Opere pod dyrekcją związanej z warszawskim Uniwersytetem Muzycznym im. F.Chopina, doskonale przekazuje emocje tkwiące w historycznych tekstach, zaklętą w nich pasję i silny emocjonalny przekaz.
Niniejszy album, mimo wykorzystania przez Cezarego Kundę rozmaitych technik kompozytorskich, to zamknięta forma w której instrumentalne fragmenty znakomicie uzupełniają śpiewane przez chór, nasycone smutkiem, tajemnicą i nadzieją, przejmujące pieśni. Ich melodyczna stylistyka czerpie ze śpiewu gregoriańskiego, protestanckiego chorału oraz współczesnych dzieł chóralnych.
Program płyty stanowi zgrabne połączenie obowiązujących w różnych epokach estetyk muzycznych. W utworach odnajdziemy zarówno elementy muzyki średniowiecznej i renesansowej, jak liczne nawiązana do twórczości wielkich XX-wiecznych mistrzów.
Nagrania charakteryzuje szeroka przestrzeń i niezbędny w tym przypadku pogłos uzyskany w dużej mierze dzięki naturalnym właściwościom wnętrza kościoła, częściowo też: dzięki znakomitej obróbce studyjnej
.

* Buttonhacker

Muzycy tacy jak legendarny Astor Piazzolla, Richard Galliano, Raul Jaurena, Klaus Paier czy Fausto Beccalossi, a w ostatnim czasie także francuski wirtuoz Vincent Peirani, wypracowali dla akordeonu opinię pełnoprawnego instrumentu w muzyce jazzowej. Doskonałe płyty nagrywane z najwybitniejszymi improwizującymi artystami i niezliczona ilość koncertowych projektów, sprawiły, iż akordeon i pokrewne mu accordina i bandoneon stały się instrumentami słuchanymi coraz chętniej przez miłośników jazzu. Także na naszej rodzimej scenie szerzej zauważono w ostatnim czasie takich artystów jak Cezary Paciorek, Paweł Zagańczyk, Rafał Grząka, Paweł Nowak (Almost Jazz Group), czy śmiało eksperymentujący z klasyką i elektroniką Rafał Łuc. Akordeoniści coraz śmielej poczynają sobie na jazzowej scenie, angażując się nie tylko we współpracę z rozmaitymi składami (np. Rafał Grząka & Atom String Quartet), ale również współtworząc ciekawe projekty kameralne (tu wspomnieć warto choćby niedawny album duetu Cezary Paciorek & Piotr Lemańczyk: "Duology"). Do najodważniejszych akordeonowych projektów jazzowych ostatnich lat, niewątpliwie jednak należy wydany w październiku przez wytwórnię Requiem Records album "Buttonhacker".

NOWOŚĆ
Paweł JANAS: Buttonhacker
CD 2018, Requiem Records 175-01-2018

Black Button; Home; Hyper; Moon Spice; Loopman; Virus; Catch Me!; Landscapes.

Paweł Janas - akordeon, loopstation

"Buttonhacker" to tytuł albumu, a zarazem pseudonim wszechstronnego muzyka i kompozytora, Pawła Janasa. Artysta porusza się w rejonach współczesnej muzyki klasycznej, elektroniki i kreatywnej improwizacji. Paweł Janas z powodzeniem występuje zarówno solo, jak z towarzyszeniem orkiestry, w repertuarze obejmującym poza własnymi kompozycjami także dzieła takich kompozytorów jak Igor Strawiński, Edward Grieg czy Ignacy Zalewski. Akordeonista współpracuje m.in. z kompozytorami Zygmuntem Krauze, Dariuszem Przybylskim i Wojciechem Blecharzem, a od 2013 roku współtworzy specjalizujący się w muzyce współczesnej i improwizowanej 20-osobowy muzyczny Hashtag Ensemble.
"Buttohacker" to album będący samodzielnym dziełem muzyka zagranym na akordeonie z szerokim zastosowaniem loopera i tkwiących w nim elektronicznych możliwości. Paweł Janas potrafi przy tym zachować idealne proporcje, nie dopuszczając by generowane poza akordeonem efekty nie zdominowały brzmienia.
Na płycie będącej w pełni autorskim dziełem akordeonisty odnajdziemy zarówno ujmującą melodykę, witalność i komunikatywność, jak swobodę improwizacyjną obfitującą w często zaskakujące rozwiązania. Artysta niejednokrotnie przyśpiewując, stukając w instrument, bądź gwiżdżąc, zdaje się być wyzwolonym z wszelkich mogących ograniczać go konwenansów. Mimo iż w wielu przypadkach mamy do czynienia z muzyką wyrafinowaną i trudną technicznie, robi ona wrażenie granej naturalnie i z wyjątkowym luzem. Różnorodność dźwięków i tekstur doprawdy zdumiewa. Paweł Janas wykorzystał do maksimum możliwości rytmiczno-melodyczne tkwiące w instrumencie. Sprawił przy tym, iż "Buttonhackera" po prostu doskonale się słucha i chce się do tej płyty wracać.

* nowe płyty

- z Kraju

Do najnowszego numeru magazynu Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta "In Our Own Way" firmowana przez Sylwestra Ostrowskiego & The Jazz Brigade. Płyta promuje trasę koncertową z okazji 60-lecia historycznej trasy Kwartetu Dave'a Brubecka (w ramach której 17 listopada w Blue Note Poznań wystąpi Kwartet Dariusa Brubecka) i akcentuje 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. W nagraniu albumu poza saksofonistą i liderem projektu, wzięły udział takie gwiazdy jazzu jak Freddie Hendrix, Darius Brubeck, Deborah Brown czy Eric Allen. Wśród utworów znajdziemy m.in. kompozycje Davida Brubecka i Krzysztofa Komedy, oraz jazzowe opracowania rewolucyjnych etiud Fryderyka Chopina i tradycyjnej pieśni żołnierskiej "My, Pierwsza Brygada".

Łódzki kompozytor, muzyk i producent nagrań Suavas Lewy, nieustannie zaskakuje nas nowymi projektami. Najnowszym jest program: "1905. Niech się niesie ten siostrzany śpiew", który pod postacią wydanej w limitowanym nakładzie (500 egz.) płyty wydany został przez Nasze Nagrania. Album przynosi
współczesne interpretacje pieśni z lat 1905-1907 oraz autorskie kompozycje oparte na rewolucyjnych wierszach i prozie. Wykonawcami tego specyficznego materiału są: Chór Mieszany Towarzystwa Śpiewaczego Lutnia w Zgierzu pod dyrekcją Mariusza Lewego oraz kwintet instrumentalny. Album ukazał się rok po premierze innego projektu Suavasa Lewego: "Dźwiękowa historia Łodzi", który z kolei był poświęcony historycznym miejscom miasta, z którym związany jest kompozytor.

- ze Świata

Równo rok temu trafił do nas album "Baby It's Cold Outside", klimatem i repertuarem jednoznacznie nawiązujący do zimy i okresu świątecznego. Płytę firmował skład kierowany przez znakomitego chicagowskiego trębacza Chrisa Pasina. Muzyk ma za sobą występy z takimi gwiazdami jak Frank Sinatra, Tony Bennett, Sarah Vaughan, Mel Torme, Ray Charles czy Nancy Wilson. Pasin zasilał też skład zespołu Buddy Rich Band, a przez 10 lat koncertował z formacjami legendarnego duetu Toshiko Akioshi / Lew Tabackin. Artysta prowadzi też własne projekty, pośród których warto wymienić program inspirowany twórczością Ornette Colemana. Właśnie ukazał się album: "Ornettiquette" nagrany przez Chrisa Pasina w sześcioosobowym składzie, na którym muzycy prezentują nowe wersje tematów Colemana, oraz kompozycji inspirowanych jego twórczością.

Każdego roku o tej porze zarzucani jesteśmy rozmaitymi płytami z muzyką o świątecznym charakterze. Zawsze też pośród wielu płyt, znajdziemy pozycje godne szczególnej uwagi. taką jest też album swingującego wokalisty Jake'a Ehrenreicha nagrany z triem znakomitego pianisty i kompozytora Rogera Kellawaya oraz gitarzystą Brucem Formanem. Jake Ehrenreich stworzył wyjątkowo interesujący zestaw świątecznych piosenek napisanych przez twórców żydowskiego pochodzenia. Są wśród nich zarówno tak znane utwory jak "Winter Wonderland" Felixa Bernarda i Dicka Smitha z 1934 roku, "White Christmas" Irvinga Berlina z 1942 roku, czy "Silver Bells" Jaya Livingstona i Raya Evansa (1950), jak i mniej znane piosenki powstałe na przestrzeni ponad 50 lat. Porównywana przez krytyków do młodego Tony'ego Benneta maniera wokalna Jake'a Ehrenreicha w połączeniu z aranżacjami i instrumentacją obecnego na jazzowej scenie od początku lat 60-tych, legendarnego Rogera Kellawaya, zaowocowały jedną z najciekawszych płyt świątecznych ostatnich lat. Album ukazał się 2 listopada, a nosi tytuł: "A Treasury of Jewish Christmas Songs".

Chiński skrzypek Jason Hao Hwang (ur.1957) zamieszkały w Nowym Jorku jest współzałożycielem Far East Side Band -międzykulturowego zespołu łączącego chińskie, koreańskie, japońskie i amerykańskie elementy muzyczne. Jest też cenionym kompozytorem muzyki filmowej, docenianym także na Broadwayu gdzie powierzono mu m.in. sprawowanie stanowiska dyrektora muzycznego w kilku tamtejszych produkcjach. W ramach rozmaitych projektów dane mu było współpracować m.in. z Anthonym Braxtonem, Davidem Murrayem, Williamem Parkerem, Henry Threadgillem czy twórcą legendarnej formacji Revolutionary Ensemble, Leroyem Jenkinsem. W roku 2013 ukazała się znakomita płyta artysty nagrana w duecie z Aymanem Fanousem: "Zilzal". Pięć lat później natomiast poznajemy jego nowy projekt jakim jest międzynarodowa formacja Jason Kao Hwang Burning Bridge. 8-osobowy skład chińskiego wiolinisty prezentuje się na płycie zatytułowanej "Blood".

Saksofonista altowy Christopher Hollyday rozpoczął karierę profesjonalnego muzyka jak 13-latek, w roku 1983 wstępując do kwintetu prowadzonego przez swego starszego brata Richarda. Już pięć lat później występował jako główna gwiazda w legendarnym nowojorskim Village Vanguard, a następnie wstąpił do składu koncertowej grupy samego Maynarda Fergusona. Ze swoim własnym składem alcista koncertował nie tylko w USA, ale też w Kanadzie, Brazylli i krajach europejskich, oraz dokonał nagrań dla renomowanej wytwórni RCA. Na najnowszej płycie Christophera Hollyday: "Telepathy", towarzyszą mu: trębacz Gilbert Castellanos, pianista Joshua White, kontrabasista Rob Thorsten i perkusista Tyler Kreutel. Repertuar płyty obejmuje kompozycje Freddiego Hubbarda, Buda Powella, Matta Dennisa, Vernona Duke'a, Harolda Arlena i Charliego Parkera.

Pierwszą płytą jaka trafiła do mnie z wydrukowanym na okładce rokiem: 2019, jest album "Intimate Adversary" firmowany przez Jack Mouse Group. Liderem formacji jest perkusista i kompozytor wszystkich zamieszczonych na płycie utworów, Jack Mouse. Muzyk poszczycić się może błyskotliwą biografią obfitującą we współpracę z największymi jazzowymi gigantami jak: Stan Kenton, Clark Terry, Herb Ellis, James Moody, Randy Brecker, Bill Evans, Jon Faddis, czy Bob Mintzer. Od wielu lat perkusista prowadzi też własny skład, którym właśnie jest Jack Mouse Group. Skład jaki zarejestrował najnowszy album, tworzą wraz z Mousem: saksofonista Scott Robinson, trębacz Art Davis, gitarzysta John McLean i kontrabasista Bob Bowman.

Na 4 stycznia 2019 roku planowana jest premiera albumu: "Tenor Time" firmowanego przez saksofonistę Jorge Nilę. Muzykowi towarzyszy niezwykle aktywny za Oceanem gitarzysta Dave Stryker, grający na organach Mitch Towne i perkusista Dana Murray. Album o podtytule: "Tribute To The Tenor Masters" dedykowany jest największym mistrzom saksofonu tenorowego, a jego program wypełniły utwory z dorobku m.in. Dextera Gordona, Wayne Shortera, Joe Hendersona i Sonny'ego Rollinsa. Ciekawostką jest instrumentalna wersja utworu Steviego Wondera "Rocket Love", pierwotnie zamieszczonego na genialnej płycie "Hotter Than July" (1980)

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: Chopin University Press

piątek, 02 listopada 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • Premiery płytowe: listopad 2018

    Poniżej przegląd trzech kolejnych albumów jakie ukazały się w tym miesiącu. Sukcesywnie uzupełniany spis wszystkich płyt, które ukazały się w listopadzie i już

  • Muzyczna Gazeta (2018/11-2)

    * Era Jazzu - konferencja prasowa 13 listopada (wtorek) w poznańskim klubie Piano Bar odbyła się konferencja prasowa związana ze zbliżającą się Jubileuszową Ga

  • Muzyczna Gazeta (2018/10-4): prasa, nowości, premiery, zapowiedzi

    * Hi-Fi i Muzyka 10 / 2018 W części muzycznej październikowego ( 10/2018 ) numeru miesięcznika Hi-Fi i Muzyka znajdziemy omówienie "kolorowej" serii koncertowy

JULIAN HAUGLAND

Julian Haugland
PREMIERA 23 LISTOPADA 2018

Era Jazzu. Gramy już 20 lat!!!
(premiera 24 listopada 2018)

Poznań Jazz - Young & Power
(premiera 24 listopada 2018)

Carlo COSTA
Oblio

Roberto ALAGNA - Aleksandra KURZAK
Puccini In Love
(2018)

WALFAD
Colloids