Blog > Komentarze do wpisu

Muzyczna Gazeta (2018/12-3)

* ArtPost 1/2019

W pierwszym numerze dwumiesięcznika ArtPost w roku 2019, dużo miejsca poświęcono powstałemu niedawno Klubowi Milośników Dobrej Płyty, którego działalność anonsowana była już także w tym miejscu. Pierwszym owocem działalności jest wydany pod patronatem LongPlay.blox.pl, a także ArtPost, Jazz Forum i Hi-Fi i Muzyka, longplay Wojtka Karolaka i Adama Czerwińskiego "In A Sentimental Mood". Poza tym w najnowszym ArtPost znajdziemy m.in. fotorelację z Sewilli, obszerny artykuł o flamenco, felieton Dionizego Piątkowskiego "Czy jazz jest już nasz?" i ciekawe wywiady z artystami.
Podobnie jak w poprzednich trzech numerach dwumiesięcznika, swoje dwie strony ma również LongPlay.blox.pl. Miałem przyjemność przygotować dla ArtPost felieton "Krople deszczu" dotyczący postaci obchodzącego w 2018 roku 90-te urodziny Burta Bacharacha (str. 22/23), oraz podzielić się wrażeniami z wysłuchania płyty: "My Spanish Heart" znakomitej pianistki Katarzyny Musiał (str.23).
Elektroniczna wersja styczniowo-lutowego numeru magazynu znajduje się: TUTAJ, a właściwa papierowa wersja dotrze do nas tuz po Nowym Roku.

* Il Trespolo Tutore

Twórczość XVII-wiecznego włoskiego kompozytora Alessandro Stradelli, do dziś pozostaje nieodkryta przez wielu miłośników muzyki klasycznej, a przede wszystkim zwolenników opery. Stradella odniósł sukces przede wszystkim jako niezależny kompozytor, piszący na zamówienie, oraz współpracujący z poetami, ale pozostawił po sobie także ponad trzysta utworów, pośród których znajdziemy kantaty, oratoria, oraz pięć oper. Jedną z nich mamy okazję poznać dzięki inicjatywie Instytutu Opery i wspólnemu projektowi warszawskich uczelni artystycznych: Akademii Teatralnej, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Akademii Sztuk Pięknych. Na starannie wydanej płycie DVD znajdziemy kompletne wykonanie napisanej w 1679 roku opery komicznej "Il Trespolo Tutore" z librettem Giovanni Cosimo Villifranchiego. Jest to zarazem pierwsze światowe wystawienie wersji oryginalnej tej opery po 1679 roku. Orkiestrą Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej dyryguje włoski znawca twórczości Stradelliego Andrea De Carlo, a spektakl wyreżyserował Paweł Paszta.

NOWOŚĆ
Alessandro Stradella - Il Trespolo Tutore
DVD 2018, DUX 8512

"Il Trespolo Tutore" -opera komiczna w 3 aktach

Andrzej Lenart (Trespolo) - baryton
Paulina Tuzińska (Artemisja) - sopran
Magdalena Pikuła (Ciro) - sopran
Rafał Tomkiewicz (Nino) - kontratenor
Paweł Kowalewski (Simona) - tenor
Marta Huptas (Despina) - sopran
Orkiestra Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej (dyr.: Andrea De Carlo

Trzyaktówka "Il Trespolo Tutore" Alessandro Stradelli jest drugą w historii operą komiczną (opera buffa) po "Il Girello” Jacopo Melanniego, do której prolog przygotował również Stradella, co każe postrzegać włoskiego kompozytora jako prawdziwego prekursora gatunku.
Antonio Stradella tworzył w połowie XVII wieku i w swej epoce uchodził za twórcę stawianego w jednym rzędzie z takimi kompozytorami jak Georg Friedrich Haendel czy Johann Sebastian Bach. Artysta nigdy jednak nie starał się o rozgłos, a w wieku 43 lat w wyniku intrygi związanej z romansem kompozytora, został zamordowany. Dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności jego muzyka zachowała się do dziś, stanowiąc bogate źródło odkryć wielu współczesnych muzykologów, historyków sztuki i artystów, którzy coraz częściej sięgają po spuściznę zapomnianego włoskiego kompozytora.
Tytułowy bohater niniejszej opery Trespolo, jest opiekunem zamożnej i zakochanej w nim Artemisii, jednak sam pragnie poślubić Despinę. W Artemisii z kolei zakochany jest Nino. Aby ta miłosna farsa była jeszcze bardziej zawiła, na scenie pojawia się niania Simona i Ciro, a skomplikowana akcja tej opowieści doprowadza do zaakceptowania małżeństwa dwóch kobiet.
Niewystawiana od blisko 250 lat opera "Il Trespolo Tutore", mimo swego komediowego charakteru zawiera dużą dawkę liryki i heroizmu. Dominuje jednak klimat beztroskiej zabawy, komicznych pomyłek i zabawnych zderzeń odmiennych osobowości bohaterów. Charakterystyczną cechą utworu jest płynne łączenie recytatywów i arii, co czyni z "Il Trespolo Tutore" rodzaj operowego spektaklu z wieloma elementami właściwymi sztuce teatralnej.
Reżyser spektaklu Paweł Paszta sprawił iż ta XVII-wieczna opera, prezentuje się jako dzieło ponadczasowe, doskonale pasujące do realiów dzisiejszych czasów, a szóstka śpiewaków-aktorów biorących udział w przedstawieniu nadała swym postaciom charakterystyczne cechy i indywidualność.
Ciekawym rozwiązaniem jest obecność na scenie również artystów nie biorących udziału w danej chwili w przedstawieniu, którzy pełnią rolę asystentów i generują teatralne efekty od strony technicznej.
Zapomniana opera Stradelli, dzięki swej współczesnej odsłonie jest znakomitym pretekstem do bliższego zapoznania się z twórczością włoskiego kompozytora. Poza tym, "Il Trespolo Tutore" to 2-godzinna dawka wyśmienitej zabawy i znakomitej muzyki, nawet dla odbiorcy na co dzień unikającego opery
.

* Women of Music

"Women of Music - Songs" to program przygotowany przez jedną z najbardziej cenionych polskich mezzosopranistek, Urszulę Kryger i znakomitą pianistkę Agatę Górską-Kołodziejską. Panie postanowiły przypomnieć pieśni stworzone przez cztery wywodzące się z różnych kręgów kulturowych kompozytorki: Irene Wieniawski, Clarę Schumann, Cecille Chaminade i Agathe Backer Grondahl. Powstałe na przełomie XIX i XX wieku utwory stanowią doskonałą wizytówkę wokalno-instrumentalnej liryki reprezentowanej przez kobiety-kompozytorki, oraz ukazują nam rozmaite stylistyczne wpływy, którym ulegała ich twórczość.

NOWOŚĆ
Urszula Kryger / Agata Górska-Kołodziejska:
Women Of Music - Songs

CD 2018, DUX 1524

Irene Wieniawski (Poldowski): Songs; Clara Schumann: Songs; Cécile Chaminade: Songs; Agathe Backer-Grondahl: 4 Songs, Op.65.

Urszula Kryger - mezzosopran
Agata Górska-Kołodziejska - fortepian

Irena Wieniawska (Irene Wieniawski) była najmłodszą córką Henryka Wieniawskiego i jak podają źródła urodziła się zaledwie rok przed śmiercią swego słynnego ojca. Mimo to, jako jedyna z czwórki rodzeństwa poświęciła się muzyce zyskując międzynarodowe uznanie zarówno jako kompozytorka jak i pianistka. Najbardziej cenione są pieśni Wieniawskiej do słów poetów francuskich, których skomponowała ponad 30. Omawianą płytę otwierają trzy z nich, stanowiąc doskonały przykład idealnego połączenia słowa z muzyką, będąc zarazem jednym z najciekawszych przykładów liryki wokalnej początku XX wieku.
Inną kompozytorką pieśni przedstawionych w tym zbiorze, również noszącą słynne nazwisko jest małżonka Roberta Schumanna. Jej dorobek przez długie lata (aż do początku lat 70-tych ub. stulecia) pozostawał zapomniany. Tymczasem po 13 latach małzeństwa z Robertem Schumannem, zwiazana z Johannesem Brahmsem artystka, pozostawiła po sobie całkiem spory dorobek, w którym znalazły się też pieśni do słów Friedricha Ruckerta, Justinusa Kernera i Friederike Serre, które w interpretacji Urszuli Krygier i Agaty Górskiej-Kołodziejskiej poznajemy na niniejszej płycie.
Zmarła rok przed zakończeniem II wojny swiatowej francuska kompozytorka i pianistka Cécile Chaminade, jest autorką m.in. opery komicznej "La Sévillane", baletu "Callirhoë", oraz wielu utworów na instrumenty solowe (m.in. flet i fortepian) z orkiestrą, ale też około 150 pieśni w typowym dla swej epoki salonowym stylu. Na płycie "Women of Music - Songs" poznajemy pięć z nich, skomponowanych do tekstów Edouarda Guinanda, Pierre de Ronsarda i Armanda Silvestre.
Ostatnią z przedstawionych w tej mini antologii pieśni skomponowanych przez kobiety twórczynią jest najmniej znana z czwórki kompozytorek, norweska pianistka Agathe Backer-Grondahl.
Przygotowany przez wywodzące się z Łódzkiej Akademii Muzycznej artystki album, stanowi ciekawy przegląd twórczości komponujących kobiet umiejscowiony w konwencji wokalno-instrumentalnej liryki. Jest to zaraem okazja do bliższego zainteresowania się dorobkiem nieco zapomnianym i rzadko dziś wykonywanym.

* nowe płyty

Godną podziwu inicjatywą jest powołanie do życia Klubu miłośników dobrej płyty. Za przedsięwzięciem stoi prowadzona przez perkusistę, kompozytora i producenta Adama Czerwińskiego wytwórnia AC Records. Zamiarem Klubu jest wydawanie audiofilskich winylowych płyt zarówno z premierowym materiałem, jak nowych edycji historycznych tytułów. Od niedawna cieszymy się albumem Trio MAP: "Kiedy byłem", zawierającym jazzujące interpretacje standardów polskiej piosenki. Tymczasem światło dzienne ujrzała kolejna znakomita płyta: "In A Sentimental Mood" - longplay firmowany przez Adama Czerwińskiego wraz z legendą polskiego jazzu, Wojciechem Karolakiem. Obchodzący w 2018 roku jubileusz 60-lecia pracy artystycznej pianista, kompozytor i aranżer Wojciech Karolak, oraz mający w swą biografię wpisaną współpracę ze ścisłą elitą polskiego jazzu perkusista Adam Czerwiński, zarejestrowali niniejszy materiał na żywo, bez dogrywek i jakichkolwiek zabiegów mikserskich. W nagraniach towarzyszyli im znakomici instrumentaliści w osobach Roberta Majewskiego (flugelhorn), Tomka Grzegorskiego (saksofon tenorowy) i gitarzysty Marcina Wądołowskiego. LongPlay.blox.pl jest partnerem medialnym albumu, a nizej podpisany autorem zamieszczonego wewnątrz okładki tekstu.

Wyjątkowym hołdem dla zmarłego w 2018 roku Tomasza Stańki jest jedenasty autorski album kwartetu czołowego trębacza młodej polskiej sceny jazzowej Piotra Schmidta. Płyta "Tribute to Tomasz Stańko" to owoc fascynacji dorobkiem nieodżałowanego geniusza trąbki, oraz próba uchwycenia klimatu charakterystycznego dla jego muzyki. Wraz z Piotrem Schmidtem w 12 nagraniach wypełniających album, który ukazał się 7 grudnia nakładem wytwórni SJ Records słyszymy Wojciecha Niedzielę (fortepian), oraz znakomitą sekcję: Maciej Garbowski (kontrabas) i Krzysztof Gradziuk (perkusja). Jeszcze przed oficjalną premierą płyty, album okrzyknięty został mianem jednej z najważniejszych płyt polskiego jazzu ostatnich lat. Część z nagrań powstała jeszcze przy okazji sesji do poprzedniej płyty Piotra Schmidta: "Saxesful", w pozostałych muzycy starali się nawiązać do klimatu znanego z albumu Schmidta i Wojciecha Niedzieli: "Dark Morning". Trudno o piękniejszy i bardziej sugestywny hołd dla muzyki Tomasza Stańki.


Z wielką przyjemnością przedstawiam trzy albumy, które ukazały się nakładem wydawnictwa Wratislavia Productions.

Pierwszym z nich jest debiutancka płyta młodego krakowskiego gitarzysty Marcina Kuźniara. Album zatytułowany "Song Without Words" nagrany został w marcu 2017 roku w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a jego premiera miała miejsce w październiku 2018 roku podczas Festiwalu Śląska Jesień Gitarowa. W programie płyty znajdziemy utwory powstałe w XIX i XX wieku, zarówno jako stworzone specjalnie z myślą o gitarze klasycznej, jak i poddane gitarowym transkrypcjom. Pośród kompozycji znajdziemy utwory m.in. Franza Schuberta, Gyorgy Ligetiego i Francisco Tarregi.

Muzycy związani z Akademią Muzyczną we Wrocławiu: Jacek Ropski (skrzypce) i Mirosław Gąsieniec (fortepian), firmują nagraną w nowej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu kameralną płytę "Paderewski / Gąsieniec / Stolpe". Album zestawia obok siebie trzyczęściową Sonatę op 13 na skrzypce i fortepian Ignacego Jana Paderewskiego, oraz współcześnie powstałą Sonatę skomponowaną przez Mirosława Gąsieńca. Całość uzupełnia Nokturn Antoniego Stolpe (pierwotnie napisany z myślą o fortepianie, tu poddany transkrypcji). Tak zgrabnie ułożony program tworzy znakomitą całość, spojoną wyjątkową techniką wykonawczą i ciepłą interpretacją.

"Halfway Reflections" to zbiór pięciu współczesnych utworów dedykowanych duetowi saksofonu z fortepianem. Kompozycje Volodymyra Runchaka, Idy Gotkovsky, Paula Crestona, Roberta Muczynskiego i Mihy Ferk interpretują Ryszard Żołędziewski (saksofon) i Marek Werpulewski (fortepian), w jednym z utworów wspierani przez skrzypka Jacka Ropskiego. Tytuł płyty jest nawiązaniem do spotkania się w połowie drogi saksofonu i fortepianu, które osiągają w tym miejscu demokratyczne porozumienie. W muzyce zawartej na płycie odnajdziemy mnóstwo złożonych struktur harmonicznych, efektowne pasaże, przyswajalną melodykę, ale też elementy jednoznacznie kojarzące się z muzyką jazzową.

teksty i skany: Robert Ratajczak

fot.: DUX

piątek, 28 grudnia 2018, longplay_2010

Polecane wpisy

  • 2019/9: Nowości i zapowiedzi płytowe

    Mimo iż rok tak naprawdę dopiero się zaczął, już dziś mogę stwierdzić iż początek 2019 rokuto okres owocujący w bardzo dużą ilość interesujących nowości płytowy

  • 2019/8: Z katalogu wytwórni DUX (2019/2)

    Poniżej drugi już w tym roku przegląd płyt z aktualnego katalogu niezwykle operatywnej wytwórni DUX . Znakomitym i bardzo reprezentatywnym zbiorem koncertów wsp

  • 2019/7: Nowości płytowe

    Na początku br. trafiła do nas pierwsza autorska płyta Michała Jarosa, która niewątpliwie zasługuje na miano jednego z największych wydarzeń jazzowych ostatnich

Paolo FRESU - Richard GALLIANO
Jan LUNDGREN

Mare Nostrum III
PREMIERA 25 STYCZNIA 2019

Cyrille AIMEE
Move On: A Sondheim Adventure
(premiera 22 lutego 2019)

Rudi FISCHERLEHNER
15 8 SLUM
(premiera 1 lutego 2019)

Alfredo RODRIGUEZ - Pedrito MARTINEZ
Duologue
(premiera 1 lutego 2019)

The CUBAN LATIN JAZZ
Juntos Por Siempre
(premiera 20 stycznia 2019)

Norman JOHNSON
The Art Of Life
(2018)