Blog > Komentarze do wpisu

2019/4: Nowości i zapowiedzi płytowe

Album Kwartetu Piotra Schmidta dedykowany pamięci Tomasza Stańki, to niewątpliwie jedno z najważniejszych wydarzeń końcówki minionego roku. Płyta swym klimatem przywołująca skojarzenia z brzmieniem wytwórni ECM, dalece wybiega poza jazzową przeciętność.
W estetyce współczesnej muzyki jazzowej coraz ważniejszą rolę odgrywa akordeon. Instrument ten jednak idealnie sprawdza się również w formule muzyki klasycznej, a wyjątkowym wirtuozem przekraczającym granice obu stylistyk jest Paweł Zagańczyk, którego nowy album zdążył dotrzeć do nas również tuż przed końcem 2018 roku.
Skoro jesteśmy przy ostatnich dniach roku; w okresie tym bardzo chętnie słuchamy rozmaitych interpretacji kolęd i pastorałek. Do zwolenników jazzowej wokalistyki w świątecznum klimacie skierowana jest debiutancka płyta Nikoli Lipskiej.
Poniższy wpis uzupełniają informacje o pierwszych płytach jakie dotarły do nas w roku bieżącym: zapowiadanym na drugą połowę lutego nowym albumie niezmordowanej Yeleny Eckemoff, krążku eksperymentalnego projektu Die Perspektive, oraz płyty Poznań Jazz Philharmonic Orchestra z utworami grupy Weezdob Collective.

* Tribute To Tomasz Stańko

Wyjątkowym hołdem dla zmarłego w 2018 roku Tomasza Stańki jest jedenasty autorski album kwartetu czołowego trębacza młodej polskiej sceny jazzowej Piotra Schmidta. Płyta "Tribute to Tomasz Stańko" to owoc fascynacji dorobkiem nieodżałowanego geniusza trąbki, oraz próba uchwycenia klimatu charakterystycznego dla jego muzyki. Wraz z Piotrem Schmidtem w 12 nagraniach wypełniających album, który ukazał się nakładem wytwórni SJ Records słyszymy Wojciecha Niedzielę (fortepian), oraz znakomitą sekcję, która owego czasu nagrywała ze Stańką: Maciej Garbowski (kontrabas) i Krzysztof Gradziuk (perkusja). Część z nagrań powstała jeszcze przy okazji sesji do poprzedniej płyty Piotra Schmidta: "Saxesful", w pozostałych muzycy starali się nawiązać do klimatu znanego z albumu Schmidta i Wojciecha Niedzieli: "Dark Morning". Trudno o piękniejszy i bardziej sugestywny hołd dla muzyki Tomasza Stańki.

NOWOŚĆ
Piotr SCHMIDT Quartet: Tribute To Tomasz Stańko

CD, SJ Records 038

Epilog; 21 Grams; The Inner Struggle; A Melancholy Routine; Sorrow; Rosemary's Baby; Distraction; Routine II; Hollowness; Transgress; Norm; Serenity.

Piotr Schmidt - trąbka; Wojciech Niedziela - fortepian; Maciej Garbowski - kontrabas; Krzysztof Gradziuk - perkusja

Jeszcze przed oficjalną premierą płyty, album okrzyknięty został mianem jednej z najważniejszych płyt polskiego jazzu ostatnich lat, a w podsumowaniu jednego z najbardziej cenionych recenzentów muzyki jazzowej, szefa wytwórni OKeh Records i współpracownika Sony Music Wulfa Müllera, płyta znalazła się w pierwszej dziesiątce najlepszych albumów świata roku 2018. Mimo, iż gdy piszę te słowa minęły zaledwie cztery tygodnie od premiery albumu, płyta zbiera prawdziwie entuzjastyczne recenzje w najbardziej opiniotwórczych jazzowych mediach.
Wbrew nasuwającym się sugestiom, nie mamy do czynienia z interpretacjami i nowymi opracowaniami utworów Tomasza Stańki, a poza "Rosemary's Baby" Krzysztofa Komedy, cały zawarty na płycie materiał jest premierowy i przygotowany został specjalnie z myślą o tym albumie przez muzyków kwartetu i wibrafonistę Bartka Pieszkę, który skomponował wprowadzający "Epilog". Całość jest jednak bardziej nasycona duchem Stańki, niż niejeden jego album.
Ze względu na charakter i przesłanie płyty dominuje nostalgia, melancholia i smutek. Kolektywnie współpracująca z trzema pozostałymi instrumentami trąbka Piotra Schmidta brzmi elegijnie i tęsknie. Poszczególne utwory złożone w całość tworzą rodzaj przejmującego rapsodu, w którym znalazło się miejsce zarówno na retrospekcję (wspomniana wcześniej "Rosemary's Baby"), jak bezpośrednie nawiązanie do charakteru pełnych osobliwej drapieżności, muzycznych eksperymentów Stańki (free jazzowe "Distraction").
Posmak swingu przynosi natomiast "Transgress”, a najjaśniejszym elementem całości jest wieńczące płytę "Serenity".
Mamy do czynienia ze składem będącym w stanie perfekcyjnie odtworzyć zawartą w twórczości wielkiego trębacza nostalgię, subtelny liryzm i jazzową poetykę, przekładając ją w formę przejmującego hołdu. Piotr Schmidt otoczył się muzykami podobnie jak on zafascynowanymi muzyką Stańki, którzy w genialny i naturalny sposób potrafili wejść w klimat i wspólnie stworzyć cały album. To zarazem instrumentaliści, z którymi Schmidt wielokrotnie współpracował wcześniej przy okazji innych projektów, a więc prawdziwi, sprawdzeni "towarzysze broni".
Piotr Schmidt: "Bardzo przeżyłem śmierć Tomasza Stańki. Pomimo tego, że znaliśmy się przelotnie, ostatnie około 20 lat jego twórczości ogromnie mnie zainspirowało. Jego brzmienie, koncepcja grania zespołowego, frazowanie, jego opowieści i historie wyrażane w taki sposób, że człowiek drży, płacze... Wzbierają w tobie tak silne, dogłębnie przeżywane emocje... Nie mogłem przejść obok tego obojętnie. Stańko nasycał mnie swoją muzyką przez kilka ostatnich lat"
.

* Globulus

"Globulus" to kolejny album znakomitego akordeonisty i kompozytora Pawła Zagańczyka, znanego m.in. z dokonań prowadzonej przez siebie formacji Zagan Acoustic, grupy Adam Wendt Acoustic Set, oraz wyśmienitej autorskiej płyty "Tango". Kolejny album gdańskiego wirtuoza akordeonu przynosi cztery kompozycje przygotowane przez czterech różnych twórców: Cezarego Paciorka, Macieja Zimkę, Krzysztofa Olczaka i Krzesimira Dębskiego. Bogato zaaranżowane, rozbudowane utwory solista wykonuje z towarzyszeniem zespołu smyczkowego oraz niezwykle aktywnej grupy Neo Quartet.

NOWOŚĆ
PaweŁ ZAGAŃCZYK: Globulus
CD 2018, Requiem Opus Series 27-12018

Cezary Paciorek: Toccata; Maciej Zimka: Koncert na akordeon i smyczki; Krzysztof Olczak: Anioły Ciemności; Krzesimir Dębski: Musicophilia III.

Paweł Zagańczyk - akordeon; Hanna Chylińska, Aleksandra Denga, Julianna An, Justyna Świątkowska - skrzypce; Weronika Wisniewska - altówka; Maria Szagżdowicz - wiolonczela; Jarosław Stokowski - kontrabas; oraz: Mateusz Kot - kontrabas; Neo Quartet (Karolina Piatkowska-Nowicka, Paweł Kapica - skrzypce. Michał Markiewicz - altówka, Krzysztof Pawłowski - wiolonczela)

Paweł Zagańczyk jest absolwentem Gdańskiej Akademii Muzycznej, po której ukończeniu w czasie pierwszej dekady działalności artystycznej został laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali akordeonowych, oraz zdobywcą rozmaitych nagród i wyróżnień. Poza akordeonem, artysta chętnie sięga też po pokrewny mu bandoneon, który idealnie sprawdza się w konwencji tanga. W swojej działalności artystycznej zdaje się być muzykiem swobodnie czującym się zarówno w tangu, stylistyce folkowej, jazzie i muzyce klasycznej, niejednokrotnie niemal niezauważalnie scalając wszystkie cztery bieguny. 34-letni dziś muzyk jest też znakomitym wykładowcą oraz pedagogiem, o czym świadczą sukcesy odnoszone przez jego wychowanków podczas międzynarodowych konkursów, oraz animatorem życia muzycznego w Trójmieście.
Jednym z przedsięwzięć muzyka jest Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej, której jubileuszowa X edycja odbyła się 6 grudnia 2017 roku. Wydarzenie jest projektem, w ramach którego podczas dorocznych cykli koncertów prezentowane są nowe nurty muzyki akordeonowej, oraz najciekawsze opracowania klasycznych utworów. Album "Globulus" stanowi podsumowanie dziesięciu edycji tego wyjątkowego festiwalu. Zaprezentowane na nim cztery kompozycje zarejestrowane w Studiu Koncertowym im. Janusza Hajduna w Radiu Gdańsk, stanowią doskonały przegląd współczesnej literatury akordeonowej.
"Toccata" Cezarego Paciorka, nawiązuje zarówno do jazzu, klasyki jak muzyki ludowej. Pojawia się tu wiele motywów melodycznych, stanowiących coś w rodzaju poszczególnych rozdziałów tej dźwiękowej opowieści. Poza prowadzącym całość akordeonem, na szczególną uwagę zasługują bogato opracowane partie instrumentów smyczkowych, oraz znakomite partie solowe skrzypiec.
Wirtuozowski, nasączony wyraźnie zarysowanym akordowym rytmem Koncert na akordeon i smyczki krakowskiego kompozytora i akordeonisty Macieja Zimki (znanego m.in. z duetu Quasi Una Fantasia, tworzonego wraz z wokalistką Bożeną Boba-Dygą), to w środkowej, kontemplacyjnej części znakomity przykład dialogu pomiędzy akordeonem, skrzypcami i wiolonczelą.
Ilustracyjny charakter i pełen tajemniczości klimat, to atrybuty "Aniołów Ciemności" akordeonisty i kompozytora związanego z gdańską Akademią Muzyczną Krzysztofa Olczaka. Utwór wieńczy znakomita solowa improwizacja Pawła Zagańczyka.
Z kolei "Musicophilia III" Krzesimira Dębskiego, jeden z trzech utworów zainspirowanych książką Olivera Sacksa: "Muzykofilia: Opowieści o muzyce i mózgu", przynosi posmak awangardy i eksperymentu.
Globulus (z łaciny: guzik) to kolejne wcielenie jednego z najbardziej aktywnych i wszechstronnych polskich akordeonistów, a zarazem następny krok Pawła Zagańczyka w budowaniu wizerunku artysty uniwersalnego i nie bojącego się jakichkolwiek muzycznych wyzwań
.

* Kolędy

Jest to pierwszy album młodej wokalistki Nikoli Lipskiej, będącej studentką Beaty Przybytek w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie wokalistyki jazzowej, a także laureatką m.in. Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Filmowej Soundtrack w Łomży (1 miejsce), oraz Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Eurosong w Malborku (3 miejsce).

NOWOŚĆ
Nikola LIPSKA: Kolędy
CD 2018, Quality

Dnia jednego o północy; Nie było miejsca dla Ciebie; Nowy Rok bieży; Cicho wszędzie; Anioł Pasterzom mówił; Mizerna cicha; Stała nam się nowina miła; Dzisiaj w Betlejem; O moj Jezusicku; O gwiazdeczko.

Nikola Lipska - wokal; Patrycja Michalska - wokal, chórki; Jakub Łępa - saksofony; Michał Zwierniak - gitary; Adam Jarzmik - fortepian, instr. klawiszowe; Maciej Kitajewski - kontrabas; Piotr Budniak - perkusja

Program płyty wypełniają stylowe jazzujące aranżacje grającego również na fortepianie Adama Jarzmika, zarówno najpopularniejszych kolęd ("Anioł Pasterzom mówił", "Mizerna cicha" czy "Dzisiaj w Betlejem"), jak tych mniej znanych (np. "O gwiazdeczko", czy "O mój Jezusicku").
Dwa utwory (otwierający płytę "Dnia jednego o północy" oraz "Dzisiaj w Betlejem") Nikola Lipska śpiewa w duecie z Patrycją Michalską, wspomagającą artystkę również w pozostałych utworach w chórkach.
"Kolędy" to nie tylko ważny debiut zupełnie nowej postaci na wokalnym firmamencie jazzu, ale też dosadny dowód na kreatywność Adama Jarzmika, który doskonale sprawdził się tu nie tylko w roli pianisty, ale również jako pełen polotu aranżer wszystkich utworów. Warto wspomnieć, iż trzon zespołu nagrywającego płytę stanowią muzycy istniejącego od 2015 roku autorskiego kwintetu Jarzmika, mającego na koncie tak znaczące sukcesy jak choćby 1. miejsca zdobyte podczas Blue Note Poznań Competition_2016 i 19. Bielskiej Zadymki Jazzowej, oraz Grand Prix Jazz nad Odrą 2017. Fakt ten zapewnia więc muzykę w dużej mierze opartą na wzajemnym porozumieniu instrumentalistów. Stąd w "Kolędach" znalazło się dużo miejsca na pełne kreatywności solówki poszczególnych instrumentów, idealnie wpasowane w konstrukcję utworów.
Trochę dziwi iż w tych bogatych instrumentalnie utworach, główna bohaterka albumu będąc też utalentowaną skrzypaczką (absolwentką klasy skrzypiec Państwowej Szkoły Muzycznej w Grajewie), nie zdecydowała się sięgnąć po instrument.
Staranna instrumentacja i doskonale sprawdzający się w jazzującej konwencji głos i maniera wokalna Nikoli Lipskiej, zapewniają muzykę nie tylko idealnie sprawdzającą się w czasie Świąt, ale też taką po którą chętnie sięgać będziemy w ciągu całego roku
.

* nowe płyty

Na 22 lutego zaplanowana jest premiera kolejnego albumu znakomitej i niezwykle aktywnej nowojorskiej pianistki, kompozytorki, ale też malarki i poetki Yeleny Eckemoff. Zjawiskowa artystka mająca na swym koncie albumy z wieloma wyśmienitymi muzykami światowej sceny jazzowej (m.in. Billy Hart, Tore Brunborg, Ben Street, Chris Potter, Adam Rogers, Peter Erskine, Paul McCandless, Ralh Alessi, czy Joey Baron), po dwóch genialnych albumach wydanych w 2018 roku (pełnym klimatycznych arabskich motywów: "Desert" , oraz pełnym duchowych i religijnych uniesień: "Better Than Gold and Silver"), tym razem proponuje album nagrany w duecie z francuskim mistrzem perkusji i perkusjonaliów Manu Katché. Yelena Eckemoff swój każdy kolejny album przygotowuje kompleksowo, publikując jednocześnie eseje dotyczące muzyki zawartej na płycie, a także jako utalentowana malarka projektując okładkę wydawnictwa. Każda jej płyta jest więc od początku do końca autorskim dziełem o przemyślanej koncepcji i przesłaniu. Takim jest też nagrany we francuskich Le Buissonne Studios album "Colors", inspirowany magią rozmaitych otaczających nas kolorów i ukazaniem ich jako kolejne etapy życia.

Piotr Komosiński to gitarzysta basowy, multiinstrumentalista i kompozytor z Ciechocinka działający na muzycznej scenie od początku lat 90-tych. Jest współzałożycielem formacji Ex Usu, z którą nagrał dwie płyty, a jednym z jego ostatnich zespołów były: mający za sobą m.in. miesięczną trasę po Kanadzie Potty Umbrella, oraz toruński Hotel Kosmos, w którego składzie nagrał płytę "Weird Polonia". Ostatnio basista zagrał na mini trasie koncertowej znanej grupy Variete. Die Perspektive to muzyczny projekt Piotra Komosińskiego, który 9 grudnia nakładem własnej oficyny Perspektive Records opublikował album zatytułowany "All In Forms". Dziewięć wypełniających album utworów artysta, grający nie tylko na gitarze basowej, ale też syntezatorach, cymbałach i basowym ukulele, zrealizował z pomocą muzycznych przyjaciół, dzięki czemu na płycie w poszczególnych utworach słyszymy również wokal (Alena Aldona Domanowski, Tomasz Krzemiński), trąbkę (Michał Mike), kornet (Artur Majewski), gitarę (Sławomir Szudrowicz) i instrumenty perkusyjne (Dariusz Domanowski).

Jeszcze nie zdążyliśmy osłuchać się z programem pierwszej studyjnej płyty zespołu Weezdob Collective: "Star Cadillac", a już trafiła do nas płyta zawierająca utwory grupy w wersjach orkiestrowych. Album "PJPO Plays Weezdob" to niekomercyjne przedsięwzięcie fonograficzne, które zrealizowane zostało z okazji pięciolecia istnienia poznańskiego zespołu, stanowiącego trzon Poznań Jazz Philharmonic Orchestra. Do realizacji projektu zaproszeni zostali utalentowani muzycy młodego pokolenia, a opracowania utworów na orkiestrę jazzową podjęli się Kuba Marciniak, Tomasz Citak, Adam Zagórski, Kacper Smoliński i szef Orkiestry Piotr Scholz. Poznań Jazz Philharmonic Orchestra jest jedną z pierwszych tego typu orkiestr w Poznaniu. Zespół dopasowuje skład i instrumentarium indywidualnie do każdego utworu, dbając o najwyższy z możliwych´ poziom artystyczny. Debiutem płytowym PJPO był album Piotra Scholza: "Suite The Road" (2016), a podczas licznych koncertów Poznańska Orkiestra występowała z takimi gwiazdami jak m.in. Jean-Luc Ponty, Caroline Davis, William Lecomte czy Junius Paul. Na płycie wydanej staraniem Fundacji WeezArt znajdziemy zarówno orkiestrowe wersje utworów znanych z dwóch dotychczasowych płyt Weezdob Collective, jak kompozycje które po raz pierwszy pojawiają się na srebrnym krążku ("Hermoso Lugar", "Laniakea" i "Wind In Tatra Mountains").

teksty i skany: Robert Ratajczak
fot.: SJ Records, Requiem, Jazz Forum

środa, 09 stycznia 2019, longplay_2010

Polecane wpisy

  • 2019/21: Nowości, premiery i zapowiedzi

    * Klucz do Wszechświata Urodzony w 1971 roku w Pensylwanii Joey DeFrancesco (finalista pierwszego Thelonious Monk International Jazz Competition), już jako 17-

  • 2019/20: Z katalogu wytwórni DUX (2019/3)

    * Bach na trąbkę i organy Muzyka organowa przechodzi w ostatnim czasie prawdziwy renesans popularności. Wydana w stylowej okładce płyta "Bach - Transcriptions f

  • 2019/19: Muzyczna Gazeta

    * Art Post 2/2019 Jak zwykle wyjątkowo punktualnie trafił do nas nowy numer dwumiesięcznika ArtPost . Na 40 stronach Magazynu znajdziemy jak zwykle ciekawe feli

NOWY ADRES

Od 1 marca wszystkie nowe wpisy
publikowane są pod adresem:

longplay1.blogspot.com