Blog > Komentarze do wpisu

2019/5: Nowości i zapowiedzi płytowe

Rok 2019 nabiera prawdziwego płytowego rozpędu. Poza albumami wydanymi jeszcze w ub. roku, docierają już do nas płyty wydane w tym roku, a nawet egzemplarze sygnalne albumów, których premiera dopiero jest planowana. W drugiej części poniższego wpisu znajdziecie m.in. zapowiedź solowej płyty brytyjskiej pianistki Eleanor Meynell, która oficjalnie wydana zostanie w Wielkiej Brytanii ...w marcu. Z kolei dokładnie dziś ukazała się monograficzna płyta z utworami Romana Palestera, wydana przez specjalizującą się w muzyce klasycznej wytwórnię RecArt, której pięć tytułów z aktualnego katalogu także sygnalizowanych jest w drugiej części wpisu, wraz z nowymi albumami Michała Jarosa i Julii Sawickiej. Przedtem jednak zapraszam do zapoznania się z przeglądami płyt argentyńskiej flecistki Carli Campopiano, oraz niecodziennego projektu z "naszego podwórka" firmowanego intrygującą nazwą Die Perspektive.

* Chicago/Buenos Aires Connections

Według legendy muzyka zwana później tangiem po raz pierwszy rozbrzmiewała nad rzeką Plate stanowiącą naturalną granicę między Argentyną a Urugwajem. Była to mieszanka niemieckiego walca, czeskiej polki, polskiego mazurka, hiszpańsko-kubańskiej habanery, afrykańskiego candombe i argentyńskiej milongi. Warto wspomnieć iż tango jako jeden z największych muzycznych skarbów Europy zostało podobnie jak flamenco, wpisane na listę niematerialnych skarbów dziedzictwa kulturowego UNESCO. Po latach tango, dzięki wirtuozowi bandoneonu Astrowi Piazzolli ewoluowało do formuły dalece wybiegającej poza ramy muzyki tanecznej. Powstały gatunek nazywany tango nuevo to muzyka łącząca tradycyjne elementy tanga z bluesem oraz muzyką jazzową i właściwymi dla niej elementami improwizacji.

NOWOŚĆ
Carla CAMPOPIANO Trio:
Chicago/Buenos Aires Connections

CD 2018, Carla Campopiano

Sacachispas; Melancólico; Don Agustin Bardi; La Balada Del León; Zita; Triunfal.

Carla Campopiano - flet; Angel Colacilli - gitara, kontrabas; Gustavo Cortinas - perkusja, instr. perkusyjne; oraz: Julian "el Piojo" Lopez - gitara

Mieszkająca w Chicago Carla Campopiano to urodzona i wychowana w Argentynie flecistka zafascynowana muzyką tango nuevo. Wraz z gitarzystą Angelem Colacillim oraz meksykańskim perkusistą i aranżerem Gustavo Cortinasem, artystka tworzy trio hołdujące muzyce, w której rozkochana jest cała trójka instrumentalistów. Efektem pracy składu Carla Campopiano Trio jest 17-minutowy mini album "Chicago/Buenos Aires Connections", zawierający ciekawe interpretacje tematów z dorobku pięciu kompozytorów, w tym oczywiście również wspomnianego Astora Piazzolli, którego kompozycje: "Zita" (nagrana z gościnnym udziałem gitarzysty Juliana "el Piojo" Lopeza) oraz "Triumfal" powstała pod wpływem twórczości francuskiej kompozytorki i dyrygentki Nadii Boulanger, zamykają cały album.
"Chicago/Buenos Aires Connections" to płyta, która mogłaby stanowić ciekawy przegląd dorobku takich twórców nuevo tango jak poza Piazzollą: zjawiskowy skrzypek Julio De Caro ("Sacachispass"), Julian Plaza (powstała w połowie lat 50-tych kompozycja "Melancolico"), czy Horacio Salgan (kompozytorski hołd dla pianisty Dona Augustina Bardi), gdyby trwała przynajmniej trzy razy dłużej. Tymczasem podczas słuchania kilkunastominutowej płytki, mamy możliwość zaledwie muśnięcia muzycznych dokonań tria argentyńskiej flecistki
.



* Die Perspektive

Piotr Komosiński to gitarzysta basowy, multiinstrumentalista i kompozytor z Ciechocinka działający na muzycznej scenie od początku lat 90-tych. Jest współzałożycielem formacji Ex Usu, z którą nagrał dwie płyty, tria Piggi Pop, a jego ostatnimi zespołami były: mający za sobą m.in. miesięczną trasę po Kanadzie Potty Umbrella, oraz toruński Hotel Kosmos, w którego składzie nagrał płytę "Weird Polonia". Artysta był też organizatorem ciechocińskiego festiwalu Depresja, a ostatnio zagrał też podczas mini trasy koncertowej znanej grupy Variete. Die Perspektive to muzyczny projekt Piotra Komosińskiego, który nakładem własnej oficyny Perspektive Records opublikował 33-minutowy album zatytułowany "All In Forms". Warto wspomnieć, iż przedsięwzięcie wyłoniło się z wcześniejszego projektu Wtłaczacz, do którego silnie nawiązuje otwierający album utwór "Wtłacz".

NOWOŚĆ
Die PERSPEKTIVE: All In Forms
CD, Perspektive Records DPR 001

Wtlacz; Night Walk Part One; Walk; He rbst; Drops Of Rain; Nostalgie; Sunday; Last Show; Night Walk Part Two.

Piotr Komosiński - syntezatory, elektronika, cymbały, gitara basowa, ukulele, wokal; oraz: Alena Aldona Domanowski, Tomasz Krzemiński - wokal; Michał Mike - trąbka; Artur Majewski - kornet; Sławomir Szudrowicz - gitara; Dariusz Domanowski - instr. perkusyjne

Dziewięć wypełniających album utworów artysta, grający nie tylko na gitarze basowej, ale też syntezatorach, cymbałach i basowym ukulele, zrealizował z pomocą muzycznych przyjaciół, dzięki czemu na płycie w poszczególnych utworach słyszymy również wokal (Alena Aldona Domanowski, Tomasz Krzemiński), trąbkę (Michał Mike), kornet (Artur Majewski), gitarę (Sławomir Szudrowicz) i instrumenty perkusyjne (Dariusz Domanowski). Wszystko to sprawia że mamy do czynienia z muzyką bardzo zróżnicowaną brzmieniowo i stylistycznie. Jak deklaruje sam autor albumu płyta: "jest zbiorem doświadczeń, emocji i przeżyć, które w trakcie mniej więcej dwóch lat przełożyły się na dźwięki".
Na "All In Forms" dominuje muzyka instrumentalna, a wokal zdaje się zaledwie uzupełniać całość odgrywając rolę jednego z instrumentów. Wyjątkiem jest nawiązująca swym klimatem do nagrań wytwórni 4AD "Last Show" zaśpiewana przez Alenę Aldonę Domanowski, oraz wieńczący album "Night Walk Part Two", klimatycznie pół śpiewany - pół melodeklamowany przez Tomasza Krzemińskiego.
Na płycie usłyszymy też m.in. industrialne brzmienia ("Wtlacz"), utrzymany w estetyce ambientu: "Drops Of Rain", wywołujący skojarzenia ze stylistyką yassową: "Herbst" (świetnie przetworzone dźwięki kornetu Artura Majewskiego), czy melancholijny: "Nostalgie".
"All In Forms" to muzyka nietuzinkowa i wymykająca się jakimkolwiek zaszufladkowaniom. Czy tak kreatywny muzyk jak Piotr Komosiński kontynuował będzie projekt Die Perspektive, czy pochłoną go kolejne muzyczne przedsięwzięcia przekonamy się niebawem. Tymczasem cieszmy się tą, mimo iż zawierającą bardzo zróżnicowany materiał, to posiadającą własny specyficzny charakter płytą.

* nowe płyty

- jazz

Kontrabasistę Michała Jarosa znamy z rozmaitych składów i przedsięwzięć, jak m.in. formacje Michała Wróblewskiego, Grzegorza Karnasa, Michała Przerwy-Tetmajera czy nowojorskiej wokalistki Mishy. Na albumie "Floating Bridges" mamy jednak do czynienia z płytą firmowaną nazwiskiem artysty w roli lidera. Trzeba przyznać iż kontrabasista realizując swój autorski projekt otoczył się doprawdy znakomitymi muzykami. Są to: topowy saksofonista Maciej Obara, trębacz Piotr Damasiewicz, pianista Jan Smoczyński i perkusista Michał Miśkiewicz. Z wyjątkiem "With Every Breath I Take" amerykańskiego pianisty Cy Colemana, wszystkie utwory skomponowane zostały przez debiutującego w roli lidera kontrabasistę.

"Za sen mój chodzę na czereśnie" to kolejne przedsięwzięcie leszczyńskiej wokalistki i animatorki jazzu, Julii Sawickiej. Po płytach ''Breathing Space'' (2011), ''Fields of soul'' (2012) z jazzowymi transkrypcjami utworów Stinga, oraz świątecznym albumie ''Kolędy'' (2014), trafia do nas pięknie wydany w formie tomiku poezji, zbiór kompozycji jazzowo-folkowych powstałych do wierszy Tadeusza Nowaka. Po twórczość zmarłego w 1991 roku poety i prozaika sięgali już m.in. Przemysław Gintrowski, Marek Grechuta i Grzegorz Turnau. Jak się okazuje jego dorobek wciąż stanowi źródło inspiracji dla kolejnych muzyków. Obdarzonej ujmującym, ciepłym głosem oraz charakterystyczną manierą wokalną Julii Sawickej w nagraniach towarzyszą: Andrzej Konieczny (fortepian), Tomasz Ślotała (gitara), Jarosław Buczkowski (akordeon), Żenia Betliński (kontrabas), znany z formacji Weezdob Collective Adam Zagórski (perkusja), oraz kwartet smyczkowy.

- klasyka

Obchodzący w 2015 roku tysiąclecie Lipsk to miasto powszechnie uważane za mekkę muzyki i najsłynniejszych kompozytorów świata. Na przestrzeni kilkuset lat kulturalny wizerunek stolicy Saksonii kształtowali tacy działający tam twórcy jak m.in. Johann Sebastian Bach, Johannes Brahms, Felix Medelssohn czy Edvard Grieg. Utalentowana i wielokrotnie nagradzana brytyjska pianistka i śpiewaczka Eleanor Meynell, zdecydowała się swój nowy album poswięcić właśnie muzyce napisanej przez lipskich kompozytorów z myślą o fortepianie. Na płycie znajdziemy wybór największych skarbów muzyki fortepianowej w interpretacji wykonawczyni, mającej za sobą występy w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy i USA, oraz współpracę z tak znakomitymi artystami jak Pierre Boulez, Colin Davis, Robert Craft, czy Simon Rattle. Album "Piano Music From Leipzig" zawierający utwory Bacha, Mendelssohna, Griega, Brahmsa, oraz rzadziej granego Nielsa Gade, ukaże się 1 marca nakładem wytwórni Music and Media.

W ostatnich dniach trafiło do nas kilka płyt z najnowszego katalogu wydawnictwa RecArt, które w roku 2016 opublikowało m.in. wydany pod patronatem LongPlay.blox.pl album Piotra Scholza i PJPO: "Suite The Road". Wydawane przez RecArt płyty rozprowadzane są nie tylko w Polsce, ale też m.in. w Niemczech, Francji i Anglii, a międzynarodowym dystrybutorem cyfrowym jej nagrań jest prestiżowa firma Naxos.

Dziś (11 stycznia) swą premierę miał album "Roman Palester - Muzyka kameralna 1", wypełniony czterema utworami uznawanego za jednego z najwybitniejszych młodych kompozytorów okresu międzywojennego, zmarłego przed 30 laty w Paryżu Romana Palestera. Był on niewątpliwie jednym z pierwszych wybitnych polskich twórców muzyki filmowej, który stworzył m.in. muzykę do takich obrazów jak "Dziewczęta z Nowolipek" (1937), "Zakazane piosenki" (1946), "Ostatni etap" (1948), "Ulica Graniczna" (1948) czy "Miasto nieujarzmione" (1950). Warto wiedzieć, iż nazwisko Romana Palestera ze względu na jego współpracę z Radiem Wolna Europa zniknęło z jakichkolwiek publikacji i słowników muzycznych, a cenzurę zniesiono dopiero w roku 1977. Dziś powszechnie uważa się go za czołowego kompozytora polskiego XX wieku, którego nazwisko wymieniane jest jednym tchem obok Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Andrzeja Panufnika. Utwory kameralne, zebrane na płycie zarejestrowane zostały w różnych konfiguracjach instrumentalnych przez Annę Marię Staśkiewicz (skrzypce), Katarzynę Budnik (altówka), Marcina Zdunika (wiolonczela) i Arkadiusza Krupę (obój).

Założony w 2012 roku przez absolwentów Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie TrombQuartet, jest jednym z nielicznych zespołów w Europie, którego brzmienie oparte jest na puzonach. Ten oryginalny kwartet wykonuje zarówno specjalne opracowania dzieł muzyki klasycznej, jak standardy jazzowe, tematy filmowe, a nawet przeboje pop. Na płycie przewrotnie zatytułowanej "Take Four" znajdziemy zarówno utwory z dorobku Josepha Haydna, J.S.Bacha, Ludviga van Beethovena, Piotra Czajkowskiego czy Claude Debussy'ego, jak kompozycje Jerome Kerna, Sonny'ego Rollinsa i Paula Desmonda, słynny motyw z "Jamesa Bonda", ale też instrumentalną aranżację przeboju Czesława Niemena: "Pod Papugami". TrombQuartet tworzą: Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, oraz Marek i Tomasz Kaczor.

Współpracujący z sobą od lat: wrocławski skrzypek Marcin Ostrowski i urodzona w Rosji pianistka Katarzyna Kaczorowska, firmują 2-płytowy album zatytułowany "Skrzypce w miniaturze". To zbiór siedemnastu miniatur: od słynnego "Światła księżyca" Claude Debussy'ego, poprzez kompozycje Weberna, Ravela, Bartoka, Sibeliusa, Kreislera, de Sarasate czy Blocha, aż do "Chaconne" Tomaso Antonio Vitaliego. Wśród utworów wypełniających pierwszą płytę albumu, znajdziemy zarówno wielkie przeboje z pogranicza muzyki klasycznej jak nasycone duchem muzycznej awangardy eksperymenty. Drugi dysk to z kolei wcześniejsze nagrania Marcina Ostrowskiego zarejestrowane w zabytkowym Dworku Chopina w Dusznikach-Zdroju, pośród których znajdziemy m.in. kompozycje Fritza Kreislera i Ernesta Blocha.

Ujmujące wyjątkowym wdziękiem utwory fletowe ery romantyzmu, znajdziemy na albumie "Fantaisie Brillante", nagranej przez związanych z Akademią Muzyczną w Krakowie: flecistę Wiesława Suruło i pianistkę Wiesławę Pławską. Pięknie ułożony program kameralnej płyty obejmuje utwory Paula Taffanela, Franza Dopplera, Francoisa Borne, Giulio Briccialdiego, Pietro Morlacchi i Julesa Demersemanna, a więc kompozytorów których twórczość nie należy dziś do często wykonywanych. Dzięki temu płyta może okazać się dla niejednego melomana prawdziwym odkryciem i początkiem przygody zagłębiania się w muzykę pełną zarówno melancholii jak emocji i uniesień.

Kwartety smyczkowe Andrzeja Panufnika, Grażyny Bacewicz i Karola Szymanowskiego znajdziemy na debiutanckiej płycie składu Diverso String Quartet. Zespół tworzą młodzi muzycy artystycznie związani z Poznaniem i Wrocławiem: Marcin Ostrowski i Dagmara Swystun (skrzypce), Magdalena Krawczuk (altówka) i Zofia Łodygowska (wiolonczela). Wszyscy instrumentaliści są laureatami wielu krajowych i międzynarodowych konkursów, a poza działalnością w ramach Diverso String Quartet występują też solo, oraz w składach kameralnych i orkiestrach. Na swą pierwszą płytę zatytułowaną po prostu: "Polskie kwartety smyczkowe XX wieku", artyści wybrali prawdziwe perły z dorobku trojga polskich kompozytorów: "Wycinanki" A.Panufnika, Kwartet nr 4 G.Bacewicz i Kwartet nr 1 K.Szymanowskiego.

teksty i skany: Robert Ratajczak

piątek, 11 stycznia 2019, longplay_2010

Polecane wpisy

  • 2019/21: Nowości, premiery i zapowiedzi

    * Klucz do Wszechświata Urodzony w 1971 roku w Pensylwanii Joey DeFrancesco (finalista pierwszego Thelonious Monk International Jazz Competition), już jako 17-

  • 2019/20: Z katalogu wytwórni DUX (2019/3)

    * Bach na trąbkę i organy Muzyka organowa przechodzi w ostatnim czasie prawdziwy renesans popularności. Wydana w stylowej okładce płyta "Bach - Transcriptions f

  • 2019/19: Muzyczna Gazeta

    * Art Post 2/2019 Jak zwykle wyjątkowo punktualnie trafił do nas nowy numer dwumiesięcznika ArtPost . Na 40 stronach Magazynu znajdziemy jak zwykle ciekawe feli

NOWY ADRES

Od 1 marca wszystkie nowe wpisy
publikowane są pod adresem:

longplay1.blogspot.com