Blog > Komentarze do wpisu

2019/6: Z katalogu wytwórni DUX (2019/1)

Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej. W ciągu ubiegłego roku trafiło do nas aż 66 albumów z charakterystycznym logo DUX, które swą premierę miało w okresie od stycznia do grudnia, w tym 3 wydane pod patronatem LongPlay.blox.pl. Jednym z nich jest omawiana poniżej płyta, która podobnie jak pozostałe komentowane w tym wpisie albumy, ukazała się pod koniec 2018 roku.

* Taniec Nieczatek

Wszechstronny multiinstrumentalista i kompozytor Antoni Wojnar jest zdobywającym coraz większe uznanie twórcą muzyki filmowej i teatralnej. Od czasu przygotowania muzyki do filmu krótkometrażowego „Pył” w reżyserii Koletty Korneckiej w 2012 roku, działalność artysty na tym polu nabrała prawdziwego rozpędu. Dziś Antoni Wojnar jest stalym współpracownikiem studentów szkół filmowych, oraz bardzo aktywnym kompozytorem piszącym muzykę do etiud, reklam oraz filmów i teatrów. Jego oprawa muzyczna spektakli „Bjóro” oraz „Antyciało” Marcina Groty, wystawianych na deskach Teatru Gdynia Główna, spotkała się z szerokim uznaniem zarówno widzów, jak krytyków. Artysta równolegle współtworzy folk rockowy zespół Hollow Quartet oraz znaną z dwóch albumów ("Almost Jazz Group & accordina", 2012 i "Fade Out", 2017) jazzową formację Almost Jazz Group. Autorski album Antoniego Wojnara: "The Nochats' Dance", zarejestrowany został w cenionym studio RecPublica, a ukazał się nakładem, specjalizującej się w muzyce klasycznej, prestiżowej wytwórni DUX. Płytę artysta dedykuje pamięci swego nauczyciela, zmarłego w 2016 roku prof. Andrzeja Branickiego.

ALBUM TYGODNIA
Antoni WOJNAR: The Nochats' Dance
CD 2018, DUX 1491

The Nochats’ Dance; Journey; Phoenix; She; Memory; I Love You; City; Professor’s Tango; Bossa; Evening Meeting; Carousel; Waltz of Joy; Expectation; Farewell; Marimba Lullaby.

Agnieszka Koszewska, Basia Pospieszalska, Monika Maciejawska - wokal; Olga Przybył, Anna Górna - marimba, wibrafon; Łukasz Piotrowski, Stanisław Skoczyński, Zofia Przybył - marimba; Antoni Wojnar - fortepian, perkusja, glockenspiel, marimba; Dominik Kisiel, Ignacy Jan Wiśniewski - fortepian; Beata Urbanek-Kalinowska - wiolonczela; Maciej Sadowski, Piotr Szajrych - kontrabas; Magdalena Krawczyk, Maria Dutka - altówka; Malwina Jakubowska - wiolonczela; Marek Wroński, Olga Owczynnikow, Oriana Masternak, Wojciech Koprowski - skrzypce; Mateusz Jaremko - gitara

Materiał zarejestrowany został przez skład złożony z ponad 20 znakomitych muzyków, a instrumentarium obejmuje: wokal, instrumenty smyczkowe, szeroką gamę instrumentów perkusyjnych, fortepian, gitarę i kontrabas. Wśród artystów zaangażowanych w projekt znalazł się m.in. znany miłośnikom muzyki jazzowej, pianista Ignacy Jan Wiśniewski.
Mnogość motywów melodycznych tworzy rodzaj wielobarwnego dźwiękowego kalejdoskopu, w którym co rusz uwagę odbiorcy przykuwa inny element. Raz są to orkiestrowe dzwonki glockespiel (utrzymany w rytmie walca utwór tytułowy), innym razem bajecznie brzmiące wokalizy ("Journey", czy "Evening Meeting"), stylowa partia fortepianu ("Memory"), czy sugestywne partie smyczków (tango "Bossa").
Muzyczna baśń Antoniego Wojnara porusza wyobraźnię, bezwarunkowo wciągając nas w swój specyficzny klimat budowany misternie ułożonymi dźwiękami. Jest tu miejsce zarówno na motywy ilustracyjne i opisowe, zadumę i refleksję, jak na beztroski, pełen radości taniec. Warto dostrzec, iż każdy z poszczególnych elementów tej układanki, oderwany od całości to piękna, niezależna i zamknięta miniatura.
Na "Nochats' Dance" udało się młodemu twórcy połączyć elementy ambitnej muzyki klasycznej z formą dostępną dla każdego (a więc również: mniej wyrafinowanego) odbiorcy.
Kim są nieczatki i jak doszło do ich spotkania zwieńczonego tytułowym tańcem, dowiemy się z tekstu zamieszczonego wewnątrz okładki tej wyjątkowej płyty.

* Andrzej Dziadek -Utwory orkiestrowe

Urodzony w 1957 roku, pochodzący ze Śląska, a od kilkunastu lat silnie związany z Gdańskiem kompozytor Andrzej Dziadek, należy do nielicznego grona współczesnych twórców, tak silnie nawiązujących w swych utworach do tradycji romantycznej. Poza działalnością kompozytorską artysta jest cenionym pedagogiem, oraz animatorem życia muzycznego. Andrzej Dziadek jest profesorem klasy kompozycji w Akademii Muzycznej w Gdańsku, założycielem Fundacji Sinfonietta Pomerania, współzałożycielem i dyrektorem Orkiestry Sinfonietta Pomerania, a także pełni funkcję prezesa Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Gdańsku. Monograficzny album "Andrzej Dziadek Orchestral Works" zawiera nagrania dokonane przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, oraz znakomitych solistów. Płyta zawiera kompozycje tworzone przez artystę w ciągu blisko 30 lat.

NOWOŚĆ
Andrzej Dziadek - Orchestral Works
CD 2018, DUX 1439

I Symfonia; Koncert na wiolonczelę i orkiestrę; Magnificat.

Adam Krzeszowiec - wiolonczela; Elżbieta Drążek-Barcik - sopran; Agnieszka Wietrzny-Monasterska - alt; Henryk Grychnik - tenor; Czesław Gałka - bas; Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach ; Chór i Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie ; dyrygenci: Antoni Wit, Jerzy Kosek, Michał Klauza

W złożonym z trzech części programie płyty znajdziemy I Symfonię powstałą na przełomie lat 1996/1997, która była utworem obowiązkowym podczas VI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 1999 roku, Koncert na wiolonczelę i orkiestrę z roku 2014, oraz najstarsze w tym zestawie dzieło, powstały w połowie lat 80-tych monumentalny "Magnificat" na głosy solo, chór i orkiestrę symfoniczną.
I Symfonia dedykowana przez kompozytora dyrygentowi Antoniemu Witowi, zawiera elementy mogące kojarzyć się z twórczością Wagnera (szczególnie jej pierwsza część "Larghetto"). Jednak jako całość nasycona jest osobistym podejściem Dziadka do tradycyjnych wzorców i wplataniem weń indywidualnych rozwiązań w zakresie dynamiki i budowania nastroju. Uwagę zwaracają też liczne fragmenty o dużym potencjale ilustracyjnym.
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę jest utworem na pozór powściągliwym i skłaniającym się w stronę muzyki romantycznej, a jednak zawiera w sobie mnogość emocji i dyskretnie malowanych dźwiękami uniesień.
Z kolei wieńczący program płyty "Magnificat", to utwór nawiązujący swym charakterem do okresu Adwentu i będący zaczątkiem gałęzi twórczości Andrzeja Dziadka, skoncentrowanej na muzyce religijnej. Znajdziemy tu liczne nawiązania zarówno do tradycji baroku (szczególnie do dokonań J.S.Bacha), jak kolorystyki romantyzmu. Poszczególne części utworu odwołują się do form arii, chorału i kantaty.
Album stanowi ciekawy przegląd stylistycznych przemian zachodzących w twórczości jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów jakim jest Andrzej Dziadek.

* Straszny dwór

Jedna z najznakomitszych oper narodowych "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki to dzieło, które mimo swej szczególnej pozycji w środowisku miłośników opery, doczekało się niewielu rejestracji fonograficznych. Sztuka od 150 lat postrzegana za wybitną wizytówkę polskości przeniesionej do świata muzyki, dzięki inicjatywie artystów związanych z Akademią Muzyczną w Gdańsku (której patronem jest właśnie Moniuszko), doczekało się znakomitej wersji płytowej.

NOWOŚĆ
Stanisław Moniuszko - Straszny dwór
2CD's 2018, DUX 1500/1501

wersja koncertowa

Krzysztof Bobrzecki, Leszek Skrla - baryton; Anna Fabrello - sopran; Stanisław Daniel Kotliński - bas-baryton; Piotr Kusiewicz, Ryszard Minkiewicz, Paweł Skałuba - tenor; Piotr Lempa - bas; Wiesława Maliszewska - alt; Alicja Rumianowska, Karolina Sikora, Stefania Toczyska - mezzosopran; Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce; Chóry i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (dyrygent: Zygmunt Rychert)

Wydany przez wytwórnię DUX, 2-płytowy album zawiera zapis koncertowej realizacji "Strasznego dworu", przygotowanej przez wybitnych pedagogów, solistów, chóry i orkiestrę pod batutą Zygmunta Rycherta z okazji 70-lecia istnienia Gdańskiej Uczelni, oraz zbliżającej się dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Materiał pochodzi z dwóch koncertów, które odbyły się 11 i 12 maja 2018 roku w sali koncertowej uczelni. Całość wytłoczono na dwóch doskonale brzmiących złotych dyskach, wyposażonych w grubą książeczkę obejmującą przygotowany przez Dariusza Marciniszyna skrót libretta Jana Chęcińskigo, oraz biogramy zaangażowanych w nagranie artystów.
Założeniem realizacji było przedstawienie opery na najwyższym z możliwych poziomie artystycznym, powierzając wykonanie pracownikom dydaktycznym i absolwentom akademii, oraz studenckiej orkiestrze i chórom. Warto w tym miejscu wspomnieć o dwojgu znakomitych wychowankach uczelni, dziś wielkich gwiazdach muzyki klasycznej, szczycących się tytułem doktorów honoris causa: wybitnej mezzosopranistce Stefani Toczyńskiej (obsadzonej w roli Cześnikowej), oraz skrzypku Konstantym Andrzeju Kulce, którego partia solowa ozdabia "Arię Hanny" w IV akcie dzieła.
Nasyconą szlachetnym humorem operę mimo swego klimatu, poruszającą bardzo poważne problemy, Stanisław Moniuszko skomponował po upadku powstania styczniowego, niejako "ku pokrzepieniu serc" Polaków, jako wielki manifest patriotyczny. Kompozytor stworzył utwór chwalący odwagę walczących za ojczyznę żołnierzy, zachowując przy tym klimat beztroskiej sielanki, umiejętnie wplatając w muzykę elementy poloneza, mazurka i krakowiaka.
Po raz pierwszy "Straszny dwór" wystawiono w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1865 roku, jednak po trzecim przedstawieniu opera została uznana przez carską cenzurę za zbyt niebezpieczną i usunięta z programu. "Straszny dwór" wrócił na afisze i deski opery dopiero 20 lat później, a więc kilkanaście lat po śmierci Moniuszki.
"Straszny dwór” bezsprzecznie uznawany jest za najdoskonalsze po względem muzycznym dzieło kompozytora, łączące bogatą i wielobarwną instrumentację z melodyczno-harmoniczną inwencją i pomysłowością, zarówno pod względem wyrazistości poszczególnych postaci, jak zachwycającą budową scen zbiorowych.
Cieszy zatem niezmiernie, iż rok 2018 przyniósł tak znakomite wydawnictwo, zawierające nagranie wierne charakterowi dzieła i w pełni oddające jego specyfikę. To bodaj pierwsze kompletne nagranie "Strasznego dworu" od czasu wydanego przez EMI w 2002 roku albumu zawierającego nagranie Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego w Warszawie pod batutą Jacka Kaspszyka.

teksty i skany: Robert Ratajczak
fot.: DUX

poniedziałek, 14 stycznia 2019, longplay_2010

Polecane wpisy

  • 2019/21: Nowości, premiery i zapowiedzi

    * Klucz do Wszechświata Urodzony w 1971 roku w Pensylwanii Joey DeFrancesco (finalista pierwszego Thelonious Monk International Jazz Competition), już jako 17-

  • 2019/20: Z katalogu wytwórni DUX (2019/3)

    * Bach na trąbkę i organy Muzyka organowa przechodzi w ostatnim czasie prawdziwy renesans popularności. Wydana w stylowej okładce płyta "Bach - Transcriptions f

  • 2019/19: Muzyczna Gazeta

    * Art Post 2/2019 Jak zwykle wyjątkowo punktualnie trafił do nas nowy numer dwumiesięcznika ArtPost . Na 40 stronach Magazynu znajdziemy jak zwykle ciekawe feli

NOWY ADRES

Od 1 marca wszystkie nowe wpisy
publikowane są pod adresem:

longplay1.blogspot.com