Rekomendacje tygodnia (26)

<< POPRZEDNIE

Briana Bromberga świat poznał w 1979 roku, kiedy 19-letni wówczas basista spędził prawie rok podróżując i koncertując po świecie z zespołem Stana Getza. Po stażu w światowej klasy kwintecie propozycje współpracy napływały do muzyka szerokim strumieniem. Od tego czasu Brian Bromberg współpracował m.in. z: Arturo Sandovalem, Billym Cobhamem, Dizzym Gillespie, Eddie Harrisem, Ernie Wattsem, Freddie Hubbardem, Georgem Bensonem, Georgem Dukem, Gerry Mulliganem, Herbie Hancockiem, Horace Silverem, Joshuą Redmanem, Kenny Garrettem, Kirkiem Whalumem, Lionelem Hamptonem, Stanleyem Clarke, Joe Lovano i wieloma innymi artystami. Od roku 1986 Bromberg publikuje albumy firmowane własnym nazwiskiem. Poprzedni jego album "Full Circle" (2016) okazał się wielkim zaskoczeniem, bowiem artysta grał na nim na gitarach, kontrabasie i perkusji, łącząc swój muliinstrumentalizm w formę sprawnego jazzowego tria. Nowa płyta multiinstrumentalisty, ale przede wszystkim wyjątkowego basisty "Thicker Than Water" ukazał się 13 lipca przynosząc 11 premierowych utworów nagranych w dużych składach.  czytaj więcej >>

3 lipca podczas Young Arts Masterclass w Krośnie miała miejsce premiera drugiego autorskiego albumu krakowskiego wiolonczelisty i kompozytora Krzysztofa Lenczowskiego. Po wyśmienitym albumie "Internal Melody" (2015) nagrodzonym Fryderykiem 2016 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku, artysta tym razem zdecydował się na nagranie albumu będącego zapisem recitalu solowego. Lenczowski to starannie wykształcony muzyk, dysponujący ogromnym doświadczeniem zarówno w formule muzyki klasycznej (Fresco Sonare, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Warszawska Grupa Wiolonczelowa Cellonet) jak i jazzowej (Atom String Quartet, Big Band Akwarium,  Jazz Construction, Fusionator, Fusion Generation Project). Nic dziwnego iż na płycie zatytułowanej "Rzeczy osobiste" przenikają się rozmaite muzyczne światy, stanowiące odzwierciedlenie fascynacji artysty. Poza własnymi kompozycjami wiolonczelisty, w programie albumu znajdziemy utwory m.in. Milesa Davisa, Krzysztofa Komedy, Zbigniewa Seiferta, ale też Jana Sebastiana Bacha. Wszystkie utwory nagrane zostały w World Orchestra Studio w Warszawie na żywo bez elektroniki i montażowych ingerencji.

Trio MAP to jeden z ostatnich projektów wieloletniego współpracownika nieodżałowanego Jarka Śmietany, perkusisty Adama Czerwińskiego. Wraz z nim skład tworzą: znany z kilku autorskich albumów oraz formacji The Moongang, Quartado i Elec-Tri-City gitarzysta i wokalista Marcin Wądołowski, oraz jeden z najlepszych polskich basistów Piotr Lemańczyk. W programie albumu "Kiedy byłem" wydanego także w wersji winylowej, znajdziemy nowe opracowania utworów wybranych z repertuaru Tadeusza Nalepy i grupy Breakout, Czesława Niemena, zespołu Skaldowie,  Andrzeja Zauchy i Bogusława Meca. Gościnnie w nagraniach wziął udział znany z grup Kombi i Kombii, Grzegorz Skawiński. Materiał zarejestrowany w Studio Maska w Gdańsku, poddany został analogowemu masteringowi w legendarnym londyńskim Abbey Road Studio przez Alexa Whartona, odpowiedzialnego za brzmienie wydawanych w ostatnich latach edycji płyt m.in. The Beatles i The Rolling Stones. Całości dopełnia staranne tłoczenie na 180-gramowym longplayu, oraz atrakcyjna rozkładana okładka płyty.

Urodzony w Puerto Rico w 1957 Nestor Torres gra na flecie od 12 roku życia. Od połowy lat 80-tych artysta mieszka i tworzy w Nowym Jorku, w międzyczasie zdobywając staranne wykształcenie muzyczne w tamtejszej uczelni Mannes College of Music i Konserwatorium Muzycznym w Bostonie. Swym piętnastym albumem Nestor Torres potwierdza swą pozycję jednego z najbardziej kreatywnych jazzowych flecistów dzisiejszej sceny jazzowej. "Jazz Flute Traditions" to również doskonała okazja poznania artysty, o ile dotąd nie mieliście okazji sięgnąć po jego wcześniejsze albumy.  czytaj więcej >> 

Zmarły w 1977 roku genialny pianista Erroll Garner rozpoczął karierę muzyka jazzowego mając 16 lat, grając zarobkowo w lokalnych zespołach. Po przeprowadzce do Nowego Jorku występował jako pianista zespołu Slama Stewarta, a wkrótce uformował własne trio. Szczyt jego popularności przypadł na lata 50., kiedy to m.in. nagrany został najsłynniejszy album muzyka "Concert By The Sea" (1955). Mimo iż Garner był samoukiem, nie znającym nut, nie przeszkodziło mu to w skomponowaniu tak monumentalnych utworów jak m.in. "Koncert na fortepian i orkiestrę" czy muzykę do filmu "A New Kind of Love" (w roku 1963). Rok później z własnym trio tworzonym wraz z kontrabasistą Eddiem Calhounem i perkusistą Kellym Martinem, Garner wystąpił w słynnej sali Concertgebouw w Amsterdamie. W programie nocnego koncertu znalazły się tak słynne tematy jak m.in. "On Green Dolphin Street" Bronisława Kapera, "Night And Day" Cole Portera, "Cheek To Cheek" Irvinga Berlina, "My Funny Valentine" Rodgersa & Harta, czy "Over The Rainbow" Harolda Arlena. Zapis tego historycznego koncertu znajdziemy na pięknie wydanym albumie "Nightconcert", który 13 lipca ukaże się nakładem wytwórni Mack Avenueczytaj również >>

Pochodzący z Arizony nowojorski saksofonista tenorowy Lucas Pino przez długi czas stanowił niewątpliwą atrakcję koncertową występując w tak zacnych klubach jak m.in. Blue Note, The Jazz Standard, Smalls Jazz Club czy Dizzy. Od pewnego czasu muzyk koncertuje jednak na całym świecie odwiedzając m.in. Kanadę, Australię i kraje europejskie. Jest niezwykle aktywnym sidemanem, z którego usług korzysta wielu cenionych muzyków jazzowych. Lucas Pino z powodzeniem pojawia się w składach tworzonych przez młodych muzyków, jak i wraz z jazzmanami tej miary co choćby Christian McBride, Benny Golson, Curtis Fuller czy David Sanborn. Jest absolwentem Brubeck Institute, który ukończył w 2007 roku, a główny wpływ na jego wypracowany styl wywarła zarówno muzyka grana przez Stana Getza jak i Johna Coltrane'a. Po albumie "No Net Nonet" z roku 2015, kolejną pozycją w dyskografii muzyka jest w pełni autorski album "The Answer Is No". Pośród 8 muzyków towarzyszących w nagraniach saksofoniście, znajdziemy znakomitego polskiego gitarzystę Rafała Sarneckiego.  czytaj więcej >>

"Idzie burza" to debiutancka płyta łódzkiego kwintetu folkowego Kożuch. Brzmienie formacji oparte na dźwiękach skrzypiec (Maria Stępień, Marcin Lorenc), akordeonu i trąbki (Kazimierz Nitkiewicz) oraz barabanu (Jakub Korona), ozdobione pełnym wigoru żeńskim wokalem (Joanna Gancarczyk), kreuje pogodne utwory pełne autentyzmu i szczerości. W programie płyty znajdziemy tradycyjne opracowania utworów ludowych z regionów: łowickiego, łęczyckiego, sieradzkiego, opoczyńskiego i kaliskiego. Zespołowi czerpiącemu inspirację z archiwalnych nagrań wiejskich mistrzów, udało się osiągnąć wyjątkowo autentyczne brzmienie, poparte świeżością, wigorem i energią.  czytaj więcej >>

Na płycie "Dźwiękowa Historia Łodzi", znajdziemy 7-częściową kompozycję będącą rodzajem opowieści o mieście i dźwiękowego spaceru po najważniejszych z historycznego znaczenia dla Łodzi miejscach. Całość jest rodzajem słuchowiska-reportażu, w którym wzięli udział podopieczni Fundacji Szansa dla Niewidomych, szczególnie wrażliwi na docierające dźwięki i skojarzenia z konkretnymi miejscami miejskiej przestrzeni. Na płycie znajdziemy osobiste przemyślenia, wspomnienia i refleksje niewidomych ilustrowane muzyką inicjatora projektu Suavasa Lewy, której wykonawcą jest zespół muzyków w składzie: Krzysztof Putrzyński (klarnet), Michał Owczarek (fagot), Marcin Kawczyński (fortepian), Julianna Kamila Siedler-Smuga (marimba, wibrafon) oraz odpowiedzialny za efekty elektroniczne Piotr Matula.  czytaj więcej >>

Rok 2017 przyniósł nie tylko bardzo udany album Leszka Kułakowskiego "Love Songs", ale też wydaną kilka miesięcy później koncertową płytę jego kwintetu: "Copy & Insert". Zespół zwanego "wizjonerem jazzu" kompozytora i pianisty tworzą z nim: amerykański saksofonista Andy Middleton, trębacz Jerzy Małek, a także znani z poprzedniej płyty artysty: Piotr Kułakowski (kontrabas) i Tomasz Sowiński (perkusja). Nagrania pochodzą z koncertu jaki odbył się w ramach XXIII Komeda Jazz Festival w gdańskiej Filharmonii na Ołowiance, a program płyty wypełnia 6 rozbudowanych własnych kompozycji Leszka Kułakowskiego.  czytaj więcej >>

Legendarny basista, czterokrotny zdobywca Grammy, muzyk m.in. słynnej formacji Return To Forever Stanley Clarke, przygotował nowy album, który ukaże się 29 czerwca. Płyta "The Message" firmowana jako The Stanley Clarke Band, nagrana została w czteroosobowym składzie, współtworzonym wraz z pianistą Beką Gochiashvili, grającym na syntezatorach Cameronem Gravesem (znanym m.in. dzięki własnemu albumowi "Planetary Prince", 2017 i współpracy z Kamashi Washingtonem), oraz perkusistą Mikem Mitchellem. Od czasu ukazania się pierwszej płyty firmowanej przez artystę własnym nazwiskiem: "Children of Forever" minęło 45 lat, a Clarke wydaje się wciąż niedościgniony, zarówno jako elektryczny jak akustyczny basista, preferujący muzykę fusion i nasycony nowoczesnymi rozwiązaniami funk.

Pod nazwą Roderyk kryje się folkowy kwartet założony przez monodramistę i barda Mariusza Rodziewicza oraz Macieja Klima. Projekt powstał w 2008 roku jako duet, by z czasem nabrać większego rozmachu instrumentalnego. Muzyka Roderyka, w którą artyści śmiało wplatają elementy rocka, nawiązuje do muzyki średniowiecznej. Wydany w czerwcu album "Celtia. Utwory wybrane" stanowi podsumowanie 10-letniej działalności grupy. Siedem nagrań wypełniających płytę to muzyka bardzo przestrzenna i pobudzająca wyobraźnię, a także zabierająca słuchacza do odległych miejsc, kultur i obyczajów.  czytaj również >>

"Sagaye" to już drugi (po "coherence", 2013) album formacji Coherence Quartet. Muzycy tworzący skład zespołu znani są od lat w środowisku muzycznym jako wyśmienici sidemani i artyści towarzyszący podczas koncertów wielkim gwiazdom polskiego jazzu: saksofonista altowy Łukasz Kluczniak mający za sobą wspólne dokonania m.in. z Mietkiem Szcześniakiem, Andrzejem Przybielskim, i Januszem „Yaniną” Iwańskim; pianista, kompozytor i aranżer Robet Jarmużek znany z zespolu Micromusic oraz m.in. z współpracy z Leszkiem Cichońskim; kontrabasista i kompozytor Marcin Lamch, współpracujący z Johnem Porterem i Anitą Lipnicką, Jarkiem Śmietaną oraz współtworzący formację Stanisława Soyki -Soyka Kolektyw, a także wzięty perkusista sesyjny Grzegorz Masłowski, z którego usług korzystali m.in. Zbigniew Wegehaupt, Janusz Muniak i Piotr Wojtasik. Drugi album zespołu wydała prestiżowa holenderska wytwórnia Challenge Records, a wypełnia go sześć nowych autorskich kompozycji muzyków.

Szczecińska formacja List Otwarty powstała w 2014 roku z inicjatywy perkusisty i rapera Bartłomieja Mieżyńskiego oraz gitarzysty i basisty Aleksandra Więcława. Debiutancka płyta zespołu to zgrabna mieszanka rapu, funku, trip-hopu i jazzu, podana w estetyce nawiązującej z kolei do rocka progresywanego, której nie sposób zaszufladkować w sztywne ramy jednego nurtu muzycznego. Brzmienie debiutanckiego albumu "Bałagan" zdominowały syntezatory, gitary i perkusja. W warstwie tekstowej natomiast, mamy do czynienia z zahaczającymi o poezję, pełnymi uniesień i emocji, melorecytowanymi rozważaniami o charakterze społecznym.  czytaj więcej >>

Improvision Quartet to kolektyw złożony z czołowych muzyków polskiej sceny jazzowej, z których każdy dysponuje odmiennymi doświadczeniami i własną wypracowaną marką. Klarnecista Szymon Klima, pianista Dominik Wania, kontrabasista Adam Kowalewski i perkusista Przemysław Jarosz, proponują muzyczną miksturę łączącą polskie utwory ludowe z elementami jazzu i muzyki współczesnej. Album zatytułowany "Free-Folk-Jazz" to zbiór transkrypcji polskich tematów ludowych pochodzących ze zbiorów Oskara Kolberga. Innowacyjne opracowania i doskonała koherencja składu, sprawiają że mamy do czynienia z zupełnie nową muzyczną jakością.  czytaj więcej >>

Po dwóch gorąco przyjętych albumach studyjnych wydanych przez wytwórnię Mack Avenue, miłośnicy młodej francuskiej piosenkarki Cyrille Aimee, doczekali się płyty koncertowej. Olbrzymi sukces albumów "It's A Good Day" (2014) i "Let's Get Lost" (2016) zapewnił artystce status prawdziwej międzynarodowej gwiazdy. Określany mianem: gypsy jazz, styl preferowany przez Cyrille Aimee, łączy estetykę cygańską, amerykański jazz i muzykę o charakterze brazylijskim. Wyjątkowy temperament i możliwości wokalne piosenkarki oraz sprawny, stylowo grający zespół instrumentalny złożony z wieloletnich przyjaciół artystki, sprawia iż album "Live" jest kolejnym wyśmienitym wydawnictwem w dyskografii Cyrille Aimee. Podczas koncertu w nowojorskim (Le) Poison Rouge, którego fragmenty wypełniają album, poza własnymi kompozycjami piosenkarki, usłyszeliśmy m.in. ciekawe wersje utworów z dorobku m.in. Peggy Lee, Sidneya Becheta, Theloniousa Monka i ...Michaela Jacksona.

Słynne "Wariacje Goldbergowskie", pierwotnie skomponowane zostały przez Johanna Sebastiana Bacha z myślą o klawesynie, jednak ich ogromny potencjał sprawia, że rozmaite opracowania cyklu pozwalają odkrywać w dziele zupełnie nowe wartości brzmieniowe i wyrazowe. Znamy wersje grane na fortepianie, organach, harfie, gitarze, opracowania na orkiestrę, a nawet na trio jazzowe. Na płycie "Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988" wydanej przez wytwórnię DUX, poznajemy wersję na trio smyczkowe, opracowaną w 1984 roku przez rosyjskiego skrzypka Dymitra Sitkowieckiego. Pierwsze polskie nagranie tej aranżacji, zrealizowane zostało przez znakomitych kameralistów (Magdalena Kling-Fender - skrzypce, Elżbieta Mrożek-Loska - altówka i Robert Fender - wiolonczela) w sali koncertowej łódzkiej Akademii Muzycznej.  >> czytaj również

Agata Kielar-Długosz należy do grona najbardziej uznanych polskich flecistek. Jest absolwentką studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów podyplomowych w Hochschule für Musik w Weimarze i Yale University w New Haven. W roku 2016 wraz z mężem Łukaszem Długoszem (również flecistą) oraz muzykami Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, zarejestrowała utwory Antonio Vivaldiego, Hektora Berlioza i Janusza Bieleckiego, które w ramach skierowanej do najmłodszych kampanii edukacyjnej Barwy muzyki, ukazały się na znakomitym albumie "Flute Reflections" (2016). Nowa płyta artystki "For You, Anne-Lill" nagrana została wraz grającym na fortepianie Andrzejem Jungiewiczem, a przynosi recital ułożony z utworów polskich kompozytorów, których twórczość zakorzeniona jest w różnych nurtach XX wieku. W programie znajdziemy kompozycje m.in. Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego.   >> czytaj również

Młody pianista specjalizujący się w wykonywaniu muzyki polskiej XIX i XX wieku, Marek Szlezer, należy dziś do najczęściej koncertujących polskich pianistów młodego pokolenia. Krakowski wirtuoz jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali oraz ma za sobą występy w tak ważnych miejscach jak m.in.: Carnegie Hall czy St.Martin-in-the-fields. W swej dyskografii ma płyty z utworami m.in. Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Meyera, a ostatnio słyszeliśmy go na albumie "Sonatas for Cello and Piano" (2017), nagranym w duecie z koreańską wiolonczelistką Joo Yeon Choi. Tym razem pianista zmierzył się z wczesnymi utworami Karola Szymanowskiego. Płyta "Karol Szymanowski - Piano Music" przynosi pełne młodzieńczej ekspresji interpretacje Preludiów, Etiud i Wariacji na polski temat ludowy.   >> czytaj również

Twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów Pawła Łukaszewskiego, obejmuje swym spektrum utwory chóralne a capella, instrumentalno-wokalne, jak i rozpisane wyłącznie na instrumenty. Urodzony w 1968 roku w Częstochowie kompozytor doczekał się wielu rejestracji swoich utworów opublikowanych jak dotąd na ponad stu płytach wydanych na całym świecie. Również koncertowe wykonania dzieł Łukaszewskiego można usłyszeć na całym niemal globie, a interpretacji podejmują się tak znaczące chóry jak m.in.: The Kings Sisters, Britten Sinfonia czy Polyphony. Wydawana przez wytwórnię DUX seria: ''Łukaszewski Collection'' w znaczący sposób przyczynia się do przybliżenia melomanom wszechstronności muzycznych dokonań wybitnego twórcy. Pod koniec 2015 roku ukazała się płyta: "Musica Profana 1", na której poznaliśmy utwory fortepianowe, solowe i kameralne. Album "Musica Profana 2" przynosi utwory fortepianowe, wykonywane przez znakomitego młodego pianistę Wojciecha Świętońskiego, od wielu lat współpracująego z kompozytorem. Słyszanemu jako instrument solowy fortepianowi towarzyszą w nagraniach zespoły kameralne Nostadema String Quartet i Trombastic Brass Sextet, oraz Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Robert Gierlach (baryton) i Joanna Citkowicz (wiolonczela).   >> czytaj również

Kubański pianista i kompozytor Harold López-Nussa w 2016 roku doczekał się ogólnoświatowego debiutu płytowego pod flagą prestiżowej wytwórni Mack Avenue. Nagrany w Hawanie album "El Viaje" ("Podróż") okazał się dla muzyka olbrzymim sukcesem, co skutkowało podpisaniem lukratywnego kontraktu z amerykańską wytwórnią. Jego efektem jest nagrany w Bostonie nowy album pianisty: "Un Dia Cualquiera", który ukazał się 15 czerwca. Materiał zarejestrowany został w trio, które wraz z liderem i kompozytorem większości utworów tworzą: basista Gaston Joya i grający na instrumentach perkusyjnych młodszy brat Harolda Ruy Adrián López-Nussa. Nowa, utrzymana w kameralnej konwencji muzyka pianisty odsłania jego wyjątkowe możliwości techniczne i ogromny potencjał kompozytorski.

1 czerwca ukazała się debiutancka płyta formacji Skicki-Skiuk. Zdobywający rozmaite nagrody i wyróżnienia (m.in. Jazz nad Odrą, Blue Note Poznań Competition, czy Grupa Azoty Jazz Contest) zespół tworzą: Dariusz RubinowSKI (saksofon tenorowy), Jakub MizeraCKI (gitara), Jakub Miarczyn´SKI (perkusja) i Roman ChraniUK (kontrabas). Album zatytułowany "Chrarumimia" wypełnia 8 utworów, będących efektem kilkuletniej pracy zespołu. W dwóch nagraniach pojawiają się gościnnie Michalina Bajda i Leszek Możdżer. Muzyka zespołu top manifestacja wolności i burzenia muzycznych barier. Na płycie odnajdziemy przede wszystkim jazz, ale również elementy rocka, folku, bluesa i reggae.

Znany z formacji Dr Zoydbergh i składu Wicked Heads, który całkiem niedawno oczarował nas albumem "Superheroes" (2017), krakowski gitarzysta i kompozytor Jacek Biliński, jest twórcą projektu o intrygującej nazwie Radio UFO. Album firmowany tym szyldem, zatytułowany "Dark Days", przynosi materiał zarejestrowany przez artystę samodzielnie w domowym zaciszu. Płyta jest zbiorem anglojęzycznych utworów z pogranicza muzyki rockowej, bluesa i folku, osadzonych w psychodelicznej estetyce lat 70-tych. Radio UFO wyłamuje się tym samym z ram rozmaitych typowych konwencji i stylistyk, stanowiąc bardzo atrakcyjną propozycję na dzisiejszej krajowej scenie.

>> KOLEJNE

Iwona GLINKA

Two Minutes

WEEZDOB COLLECTIVE
Star Cadillac

Piotr WOJTASIK
To Whom it May Concern
(2018)

Judith LORICK
The Second Time Around
(2018)

Mike BOGLE Trio
Dr.B!
(2018)

Juliusz Łuciuk
Choral Works
(2018)