Rekomendacje tygodnia (28)

<< POPRZEDNIA STRONA

O założonej przez wybitnego puzonistę i kompozytora Steve'a Wiesta grupie Vinyl Hampdin, mówi się iż stanowi fuzję brzmień zespołów Chicago, Blood Sweat & Tears i Tower Of Power, przeniesioną w realia drugiego dziesięciolecia XXI wieku. 9-osobowa formacja złożona z cenionych w środowisku muzyki jazzowej muzyków, wywodzących się z różnych pokoleń, na swym debiutanckim albumie: "Red" proponuje energetyzującą mieszankę jazzu, soulu i funku. W programie albumu poza autorskimi kompozycjami Steve'a Wiesta, znajdziemy m.in. dynamiczną wersję "Superstition" Steviego Wondera i ciekawą interpretację ballady "My Love" Lindy i Paula McCartneyów. Album "Red"ukaże się 5 października.

One O'Clock Lab Band to istniejący od wielu lat wieloosobowy zespół złożony z absolwentów prestiżowego Wydziału Jazzu University of North Texas College of Music w Denton. Warto wspomnieć, iż w gronie wybitnych absolwentów Uniwersytetu, a więc muzyków którzy na przestrzeni lat przewijali się przez skład orkiestry, znajdziemy takie nazwiska jak m.in.: Herb Ellis, Eugene Hall, Jimmy Giuffre, Billy Harper, Clay Jenkins czy Ari Hoenig. Początki formacji sięgają roku 1927, kiedy na Uczelni powołany został zespół taneczno-teatralny. Kolejne edycje jazzowej orkiestry od kilku dziesięcioleci z powodzeniem koncertują nie tylko w USA, lecz na całym świecie (m.in. w Australii, Kanadzie, Anglii, Finlandii, Francji, Niemczech, Hong Kongu, Włoszech, Japonii, Meksyku, Norwegii, Polsce, Portugalii, Rosji, Szwajcarii, Tajlandii i Holandii). Nagrywane przez One O'Clock Lab Band płyty otrzymały siedem nominacji do nagrody Grammy. Zespołem w ostatnich latach kierowali m.in. Steve Wiest i Jay Saunders, a najnowsze wcielenie orkiestry: LAB 2018, prowadzi Alan Baylock. Podstawowe instrumentarium zespołu od lat stanowi: pięć saksofonów, pięć puzonów, pięć trąbek, fortepian, gitara, bas i perkusja. 26 września wydana zostanie płyta: "LAB 2018: The Rhythm of the Road" z nowymi aranżacjami utworów m.in. Chrisa Pottera, Billy'ego Strayhorna, Johna Coltrane'a i Heitora Villa-Lobosa.

1 września ukazała się niezwykła płyta: "Saxesful" nagrana z udziałem tak wybitnych saksofonistów jak: Jan "Ptaszyn" Wróblewski, Zbigniew Namysłowski, Henryk Miśkiewicz, Piotr Baron, Adam Wendt, Maciej Sikała i Grzech Piotrowski. Wszystkich ich słyszymy na jednej płycie dzięki inicjatywie czołowego polskiego trębacza młodej sceny jazzowej Piotra Schmidta. W poszczególnych utworach wybranych z dorobku światowego jazzu (kompozycje m.in. Victora Younga, Johna Coltrane'a, George'a Gershwina i Theloniousa Monka) zagrali zaproszeni goście, a skład formacji Piotr Schmidt Quartet, która firmuje cały album tworzą wraz z liderem: Wojciech Niedziela (fortepian), oraz muzycy znani z tria RGG: Maciej Garbowski (kontrabas) i Krzysztof Gradziuk (perkusja).  czytaj również >>

Mieszankę latin jazzu i swingu znajdziemy na nowy, czwartym już albumie formacji Mike Freeman ZonaVibe. Wraz z liderem, genialnym wibrafonistą Mikem Freemanem (znanym z płyt m.in. grupy Manhattan Transfer i Dona Sebesky'ego) zespół tworzą: trębacz Guido Gonzalez, basista Ian Stewart, perkusista Joel Mateo i grający na congach Robert Quintero. Na płycie "Venetian Blinds" nagranej w Tedesco Studio w New Jersey, usłyszymy 10 nowych kompozycji lidera, spośród których cztery utwory Freeman zadedykował nieodżałowanemu mistrzowi latin jazzu, mambo i salsy Tito Puente, a trzy zmarłemu w 2016 roku mistrzowi wibrafonu, Bobby'emu Hutchersonowi.  czytaj również >>

Saksofonista Alexander Beierbach to niezwykle aktywny i kreatywny instrumentalista berlińskiej sceny jazzowej, niejednokrotnie zaangażowany jednocześnie w kilka odmiennych projektów muzycznych. Muzyk prowadzi własne trio i kwartet oraz wchodzi w skład niezwykle znaczącej na niemieckiej scenie Hannes Zerbe Jazz Orchestra, z którą w ostatnim czasie zarejestrował trzy płyty: ''Eisleriana'' (2012), ''Erlkonig'' (2013) i "Kalkutta" (2017). Inną gałęzią działalności muzyka jest kwartet Absolutely Sweet Marie specjalizujący się w jazzowych interpretacjach utworów Boba Dylana, który w 2016 roku opublikował album: "Another Side Of Blonde On Blonde". Znaczącym punktem w działalności saksofonisty okazała się też współpraca z pianistką Fee Stracke, jaka zaowocowała wyśmienitą płytą: "10 nach 10" (2013). Jednym z projektów wszechstronnego saksofonisty jest trio BROM tworzone wraz z kontrabasistą Janem Roderem i perkusistą Christianem Marienem. W roku 2013 skład ten opublikował ciepło przyjęty w Niemczech album "there.", a kontynuacją przedsięwzięcia jest wypełniony premierowymi kompozycjami Beierbacha album: "Cardboard Sea" wydany przez wytwórnię Tiger Moon Records.  czytaj również >>

Pięciokrotny zdobywca Nagrody Emmy, kompozytor, pianista i producent Jamie Lawrence zapowiada nowy album, który ukaże się 5 października. "New York Suite" to dzieło, nad którym pracę artysta rozpoczął już w 1988 roku. Materiał zarejestrowany został na przestrzeni blisko 30 lat w trzech różnych 6-osobowych składach z udziałem tak znakomitych instrumentalistów jak saksofoniści Marty Ehrlich, J.D. Parran i Eddie Daniels, trębacz Jon Faddis, czy wreszcie wybitni perkusiści amerykańskiej sceny jazzowej Peter Erskine i Chris Parker. Konceptualny album firmowany nazwą: The Jamie Lawrence Sextet składa się z pięciu skomponowanych, zaaranżowanych i wyprodukowanych przez muzyka kompozycji, zainspirowanych rytmem miasta Nowy Jork.  czytaj również >>

Pod intrygującą nazwą: Wojtek Justyna TreeOh!, kryje się międzynarodowy skład zawiązany przez, od lat zamieszkałego w Holandii, polskiego gitarzystę Wojtka Justynę. Wraz z nim podstawowy skład formacji skład współtworzą: austriacki basista Daniel Lottersberger, niemiecki perkusista Alex Bernath i grający na perkusjonaliach oraz syntezatorze Mooga Diogo Carvalho. W roku 2015 w Holandii ukazała się debiutancka płyta formacji: "Definitely Something", będąca zbiorem znakomicie zagranych utworów w stylu fusion i funk, ozdobionych dynamicznymi partiami lidera i porywającymi dialogami instrumentalistów. 22 września światło dzienne ujrzy nowy album Wojtek Justyna TreeOh!: "Get That Crispy", na którym zespół poszerzył swe dotychczasowe gitarowe brzmienie o instrumenty afrykańskie i generowane przy użyciu syntezatora efekty dźwiękowe. Premierze płyty towarzyszy jesienne tournee zespołu po Polsce, w trakcie którego 30 października muzycy odwiedzą  poznański klub Blue Noteczytaj również >>

W styczniu bieżącego roku, znakomitym albumem "Princess Czartoryska's Harp Treasures" działalność fonograficzną rozpoczęła fundacja Phasma-Music, założona w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa. We wrześniu natomiast ukażą się aż trzy nowe tytuły. Pierwszym z nich jest album "Gimel 1" składający się z dwunastu kameralnych kompozycji, przygotowanych dla znakomitej flecistki Iwony Glinki przez dziesięciu współczesnych kompozytorów z różnych stron świata. Utwory, w których instrumentem dominującym jest pojawiający się w kilku róznych odmianach flet (altowy, basowy, piccolo), przygotowali na płytę: Aaron Alter (USA), Keith. R. Gambling (Australia), Louis Sauter (Francja), José Jesus de Azevedo Souza (Portugalia), Peter Walton (Wielka Brytania), Aris Carastathis (Kanada), oraz Hari Kanakis, Dimitris Kostopoulos, Rene Nikolaou i Giorgos Papamitrou (Grecja). Każda z kompozycji opublikowana jest w formie nagrania po raz pierwszy, co czyni z albumu "Gimel 1" płytę wypełnioną w 100% światowymi premierami fonograficznymi. Materiał prezentujący rozmaite techniki gry na flecie, został zarejestrowany we wrześniu 2017 roku w Warszawie, a Iwonie Glince towarzysżą: znana z wspomnianego wcześniej albumu: "Princess Czartoryska's Harp Treasures" Anna-Sikorzak Olek (harfa) i Adam Eljasiński (klarnet, klarnet basowy). Płyta "Gimel 1" ukaże się 21 września pod patronatem LongPlay.blox.plczytaj również >>

Multiinstrumentalista, wokalista i kompozytor Raul Midón to pochodzący z Nowego Meksyku artysta mający za sobą współpracę z tak z takimi tuzami jak: Stevie Wonder, Herbie Hancock czy Bill Withers, oraz wieloletnią pracę jako sideman takich gwiazd pop jak m.in.: Shakira i Enrique Iglesias. Od końca lat 90-tych, ten niewidomy od wczesnego dzieciństwa muzyk działa też jako samodzielny solista publikując firmowane własnym nazwiskiem albumy. W nagraniu jego bestsellerowej płyty "Don't Hesitate" (2014), brała udział prawdziwa plejada jazzowych gwiazd z Lizz Wright, Dianne Reeves, Richardem Boną i Marcusem Millerem na czele. Na ubiegłorocznej płycie "Bad Ass And Blind" Midónowi towarzyszli m.in. znakomity trębacz, laureat Grammy  Nicholas Payton i znany z płyt Diany Krall i Ambrose Akinmusire'a, pianista Gerald Clayton. Z kolei swój nowy album: "If You Really Want" wypełniony 10 premierowymi utworami, (premiera: 14 września), artysta zrealizował wraz z Metropole Orkest prowadzoną przez legendarnego Vince'a Mendozę.

 

Amerykańska formacja Yellowjackets, to zespół od początku lat 80-tych zaliczany do grona najciekawszych zjawisk światowego jazzu. Początkowo muzyka kwartetu skupiała się na stylistyce r'n'b i formule fusion, jednak w latach 90-tych po wstąpieniu w szeregi Yellowjackets saksofonisty i klarnecisty Boba Mintzera styl zespołu począł ewoluować w stronę środkowego nurtu muzyki jazzowej. Na przestrzeni lat dochodzilo do wielu roszad personalnych, w wyniku czego przez skład formacji przewinęli się tak doskonali muzycy jak choćby basiści Jimmy Haslip oraz Felix Pastorius (syn słynnego Jaco) i perkusiści w osobach Petera Erskine'a i Terri Lyne Carrington. Od 1990 roku podstawowy trzon składu stanowią pianista Russell Ferrante (grający w zespole od początku jego istnienia) oraz wspomniany wcześniej Bob Mintzer. Po znakomitej płycie: "Cohearence" (2016), kolejnym albumem w dyskografii zespołu jest: zapowiadany przez wytwórnię Mack Avenue na 14 września "Raising Our Voice". W nagraniach muzykom Yellowjackets towarzyszy wokalistka Luciana Souza.

 

Austriacki kompozytor Hugo Reinhold (1854-1935) pozostawił po sobie kilkanaście cykli fortepianowych, utwory na orkiestrę smyczkową, kompozycje kameralne oraz kilka zbiorów pieśni solowych i chóralnych. Reinhold nie należy dziś do twórców, którego utwory są często wykonywane, a co z tym się wiąże, powszechnie znane. Tym bardziej cieszy fakt ukazania się albumu przypominającego jego kompozycje na fortepian i duet skrzypiec z fortepianem. Absolwentka Wrocławskiej Akademii Muzycznej Aleksandra Milcarz na płycie zatytułowanej "Hugo Reinhold - Utwory wybrane" wykonuje pięcioczęściowe "Traumbilder op.63", cykl "Klavierstucke op.52", oraz wraz z grającym na skrzypcach Tomaszem Bolewiczem "Sonatę na skrzypce i fortepian op.24".  czytaj również >>

Big Band Małopolski to jedna z najlepszych orkiestr jazzowych w Polsce. Zespół powstał w 2006 roku z inicjatywy Ryszard Krawczuka i Krzysztofa Odrobiny. Skład big bandu tworzy kilkunastu młodych muzyków jazzowych, wywodzących się z uczelni muzycznych w Krakowie i Katowicach. W 2013 roku ukazała się debiutancka płyta orkiestry nagrana w Wadowicach podczas Młyn Jazz Festival. Rok 2018 przynosi kolejne nagrania koncertowe pod postacią albumu "Live At Młyn Jazz Festival II". Big band często zaprasza do współpracy znanych artystów z kraju i ze świata, pośród których warto wymienić m.in. Jarka Śmietanę, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Michała Urbaniaka, Stanisława Soykę czy Krystynę Prońko. Podczas koncertu zarejestrowanego na nowej płycie Big Bandu Małopolski jako wokaliści wystąpili: Lora Szafran, Andy Ninvalle i znany z grupy US3, Bryan Corbett.

Wielką gratką dla miłośników twórczości Fryderyka Chopina jest wznowienie albumu nagranego w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie przez wybitną pianistkę Bronisławę Kawalla, który pierwotnie ukazał się w 2001 roku. Pianistka przed laty zasłynęła jako niedościgniona interpretatorka utworów Johanna Sebastiana Bacha, jednak albumem: "Chopin", udowodniła swą wyjątkową maestrię i kunszt także w repertuarze chopinowskim. Na płycie słyszymy Mazurki op. 6 i op. 7, Nokturny op. 9, ale też Wariacje B-dur na temat „Je vends des Scapulaires” op. 12, "Andante spianato" i Wielki Polonez Es-dur op. 22czytaj również >>

Z dopiskiem "Young German Jazz" ukazał się album "Weisse Schatten" ("Białe cienie") nagrany przez młody niemiecki kwartet Jin Jim. Materiał wypełniający album, opiera się na własnym repertuarze zespołu tworzonym przez kontrabasistę Bena Tai Trawinskiego, flecistę Daniela Manrique-Smitha i gitarzystę Johanna Maya, choć w jednym przypadku Jin Jim sięgnęli po utwór jednego ze swych mistrzów. Mowa tu o kompozycji Jana Akkermana: "House Of The King", przedstawionej w świeżej i kreatywnej wersji. Zespół proponuje muzykę będącą połączeniem podszytego latynoskimi elementami jazzu z estetyką właściwą muzyce rockowej.

W formie 2-płytowego combo (CD+DVD) ukazał się koncertowy album kwintetu francuskiego saksofonisty Emile Parisiena. Skład wraz z liderem tworzą: legendarny pianista Joachim Kuhn (będący też też kompozytorem części repertuaru), gitarzysta Manu Codija, kontrabasista Simon Tailleu i perkusista Mario Costa. Podczas koncertu zarejestrowanego na płytach słyszymy też wyjątkowych gości: Wyntona Marsalisa (trąbka), Michela Portala (klarnet) i Vincenta Peirani (Akordeon). Album "Sfumato live in Marcias" stanowi zapis występu muzyków z kwietnia 2017 roku w ramach festiwalu "Jazz in Marcias". Koncert oparto na materiale płyty "Sfumato" (2016), łączącej elementy francuskiego folkloru z elementami free jazzu i estetyce właściwej muzyce klasycznej.

3 sierpnia nakładem wytwórni SJ Records ukazał się album firmowany nazwiskiem urodzonego w Szczecinie, a w ciągu ostatnich 10 lat mieszkającego w ...Nowej Zelandii pianisty i kompozytora Michała Martyniuka. Płyta zatytułowana "Nothing To Prove" nagrana została podczas sesji w polskim Cavatina NP Studios, oraz nowozelandzkim studio Bigpop, a mixe całości przygotował Przemysław Jarosz. Grającemu na fortepianie i syntezatorach kompozytorowi ośmiu utworów wypełniających album towarzyszą młodzi polscy muzycy: saksofonista Jakub Skowroński, gitarzysta Kuba Mizeracki, Bartek Chojnacki (kontrabas) i Kuba Gudz (perkusja), oraz Miguel Fuentez (instr. perkusyjne), Tama Waipara (wokal) i w jednym z utworów Sebastian Skrzypek (perkusja). czytaj również >>

27 lipca nakładem amerykańskiej wytwórni Outside In Music ukazał się nowy album jednego z najciekawszych polskich gitarzystów jazzowych, Rafała Sarneckiego. Na płycie "Climbing Trees" usłyszymy 10 zupełnie nowych kompozycji osiadłego w Nowym Jorku muzyka, w nagraniu których towarzyszył mu identyczny skład jaki znamy z genialnego albumu "Cat's Dream" (2014): Lucas Pino (saksofon, klarnet), Bogna Kocińska (głos), Glenn Zaleski (fortepian), Rick Rosato (bass) i Colin Stranahan (perkusja). Materiał zarejestrowany został w brooklyńskim studio Big Orange Sheep, a płyta dołączona została do numeru 7-8/2018 magazynu Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów.

Pod koniec ubiegłego roku minęło równo 60 lat od premiery jednego z najsłynniejszych musicali wszech czasów: "West Side Story". Z kolei 28 sierpnia bieżacego roku przypada 100-rocznica urodzin jego twórcy: genialnego amerykańskiego kompozytora, pianisty i dyrygenta, Leonarda Bernsteina. Opowiedziana fenomenalną muzyką historia miłości dwojga młodych ludzi, ukazana na tle gangsterskich porachunków w Nowym Jorku lat 50-tych, doczekała się niezliczonej ilości spektakli na całym świecie, oraz ekranizacji która po postacią filmu Roberta Wise’a i Jerome’a Robbinsa z 1961 roku wchodzi w skład nieśmiertelnego kanonu amerykańskiego kina muzycznego. Ciągle pojawiają się nowe wersje przedstawienia, a poszczególne utwory wybrane z "West Side Story", takie jak m.in.: "America", "Maria" czy "Somewhere", stały się standardami, po które ciagle sięgają kolejni muzycy ze świata jazzu, muzyki pop i rocka. Wyjątkowym przedsięwzięciem upamiętniającym przypadające w 2017 i 2018 roku rocznice, jest dwupłytowy album pochodzącego z Puerto Rico amerykańskiego perkusisty Bobby'ego Sanabrii. Wielokrotnie nominowany do Nagrody Grammy muzyk opracował kompletną muzykę stworzoną przez Bernsteina do "West Side Story" i zarejestrował ją w Dizzy's Club Coca-Cola w Nowym Jorku wraz z własną 21-osobową międzypokoleniową orkiestrą: Bobby Sanabria Multiverse Big Band. Opracowana na big band, nasycona latynoskim duchem muzyka Bernsteina z kanonicznego musicalu jaka wypełnia wydany 20 lipca album "West Side Story Reimagined" brzmi doskonale. Piękne również pod względem edycyjnym wydawnictwo jakie ukazało się nakładem wytwórni Jazzheads zawiera 16-stronicową książeczkę z rzadkimi fotografiami Leonarda Bernsteina.  czytaj więcej >>

Wydana w ciekawej i intrygującej okładce płyta "Illusion Of A Separate World" jest owocem współpracy dwóch europejskich muzyków, spośród których każdy jest wyjątkową osobowością, mającą za sobą rozmaite doświadczenia i osiągnięcia. Czeski gitarzysta i kompozytor David Kollar porusza się stylistycznie w obrębie awangardy. Muzyk mający na swym koncie współpracę z m.in. światowej sławy perkusistą Patem Mastelloto i włoskim trębaczem Paolo Raineri (wraz z nimi tworzył trio KoMaRa), jest też cenionym twórcą muzyki filmowej. Z kolei słynący z charakterystycznego brzmienia norweski trębacz, wokalista i multiinstrumentalista Arve Henriksen, to współpracownik takich jazzowych tuzów jak Kenny Wheeler, Andy Sheppard czy Lars Danielsson. Wspólne dzieło obu muzyków nagrane zostało w Słowacji na przełomie kwietnia i maja, a już od lipca dostępne jest na płycie dzięki wytwórni Hevhetia.

Obecny na scenie od ponad pięciu dekad pianista, band leader, kompozytor, aranżer, producent i pedagog z Rio de Janeiro, Antonio Adolfo już w latach 60-tych prowadził własne trio oraz współpracował z takimi wykonawcami jak Flora Purim czy Carlos Lyra, a jego kompozycje mają w swym repertuarze m.in. Stevie Wonder, Dionne Warwick i Herb Alpert. Muzyk prowadzi bardzo aktywną działalność, w ostatnim czasie pomagając również jako producent, kompozytor i muzyk, swej śpiewającej córce Carol Saboya ("Carolina", 2016), okrzykniętej mianem Nowego Odkrycia Brazylijskiej Piosenki. Po albumach "Tropical Infinito" (2016) i wypełnionym utworami Wayne'a Shortera "Hybrido" (2017), Antonio Adolfo proponuje płytę zatytułowaną: "Encontros - Orquestra Atlantica", na której znajdziemy 9 nowych nasączonych latynoskim duchem kompozycji, oraz ciekawą wersję "Milestones" Milesa Davisa. W nagraniach pianiście towarzyszy grono sprawdzonych od lat muzyków stanowiących silny fundament brazylijskiej sceny jazzowej, w tym znani z poprzednich albumów artysty: gitarzysta Leo Amuedo, kontrabasista Jorge Helder, perkusista Rafael Barata, wokalista Ze Renato, oraz grający na instrumentach dętych Jessé Sadoc, Marcelo Martins i Serginho Trombone.

Od 2014 roku osiadły w Nowym Jorku perkusista, kompozytor i pedagog Samuel Martinelli zabłysnął w ostatnim czasie kilkoma ciekawymi projektami muzycznymi, pośród których warto wymienić koncertujące w klubach, specjalizujące się bossa novie trio Tres Urbanos, czy cykl mistrzowskich kursów muzyki brazylijskiej Brazilian Clef, w Nowym Jorku i Connecticut. Rok 2018 przynosi pierwszy album artysty, zrealizowany z muzycznymi "towarzyszami broni" Martinelliego: nominowanym do Nagrody Grammy trębaczem Claudio Roditim, japońskim pianistą Tomoko Ohno, oraz współpracownikiem samego Clarka Terry, basistą Marcusem McLaurine. Na krążku "Crossing Paths" znajdziemy sześć autorskich kompozycji Samuela Martinelli, oraz tematy z dorobku wielkich jazzowych mistrzów: Sonny'ego Rollinsa i Dizzy'ego Gillespie. Album w idealnych proporcjach łączy jazz z brazylijską bossa novą, stanowiąc wspaniałą kontynuację dzieła zapoczątkowanego przez Antonio Carlosa Jobima, Sergio Mendesa czy Joao Gilberto.  czytaj również >>

NASTĘPNA STRONA >>

Lars DANIELSSON
Paolo FRESU

Summerwind
PREMIERA 28 WRZEŚNIA 2018

Cecile McLORIN SALVANT
The Window
(premiera 28 września 2018)

Macy GRAY
Ruby
(2018)

Christian SANDS
Facing Dragons
(2018)

Dominik KISIEL Exploration Quartet
Live At Radio Katowice
(2018)

Musica Sacromontana XIII
Józef Zeidler: Missa D-dur
(2018)