Rekomendacje tygodnia (29)

<< POPRZEDNIA STRONA 

Jeden z najwybitniejszych niemieckich saksofonistów, nazywany przez krytyków ''Gerhardem Richterem jazzowego saksofonu'' Roger Hanschel, nie raz już zachwycił nas swą zdumiewającą techniką i wirtuozerią. Zarówno zrealizowany w kwartecie z Markusem Segschneiderem, Dietmarem Fuhrem i Danielem Schrotelerem album ''Heavy Rotation'' (2007), w trio z wokalistką Gabriele Hasler i pianistą Dietmarem Bonnenem album "Styr" (2008), jak solowy projekt "Karmic Episode" (2010), zapisały się w świadomości miłośników europejskiego jazzu jako znakomite płyty. Nowym przedsięwzięciem wyjątkowego wirtuoza jest album zarejestrowany w duecie z modern jazzową berlińską pianistką Laią Genc znaną z Big Bandu Caroline Thon Thoneline Orchestra. Program płyty zatytułowanej "Change Follows Vision"  to pełen liryki atmosferyczny "przekładaniec" kompozycji obojga muzyków, tworzący rodzaj wciągających dźwiękowych dialogów.

Obecna na jazzowej scenie od połowy lat 80-tych saksofonistka, klarnecistka i kompozytorka Christina Fuchs (uczennica samego Steve'a Lacy) prowadzi własny kwartet No Tango, a wraz z kontrabasistką Romy Herzberg współtworzy doskonały duet KontraSax. Artystka współpracuje też ze słynną orkiestrą NDR Big Band. Niestrudzona w poszukiwaniu rozmaitych srodków wyrazu artystka, tym razem proponuje kameralny album "Calliope" nagrany w konwencji duetu z akordeonistą Florianem Stadlerem. Program nagranego w Studio Topaz w Kolonii przez duet flux (bo taka nazwę przyjął projekt) albumu składa się z 16 krótkich kompozycji przygotowanych przez legitymujących się odmiennymi doświadczeniami muzyków. flux to ciekawe zestawienie brzmienia klarnetu, klarnetu basowego i saksofonu sopranowego (Fuchs) ze specyfiką akordeonu (Stadler).

Kontrabasista i kompozytor James Banner urodził się w Dudley w Anglii w 1991 roku. Muzyk ma za sobą studia w Birmingham, Paryżu i Berlinie. Właśnie w Berlinie Banner zarejestrował debiutancki album własnego międzynarodowego kwartetu: "James Banner's Usine". Płytę wypełniają autorskie kompozycje lidera zarejestrowane wraz z wokalistką Cansu Tannkulu, pianistą Declanem Forde i znanym z płyt m.in. Kalle Kalimy, Anny Weber oraz grup Absolute Sweet Marie i Expressway Sketches perkusistą Maxem Andrzejewskim. Muzyka kwartetu stanowi połączenie stricte jazzowej improwizacji z wielojęzycznymi pieśniami, oraz ciekawe starcie się rozmaitych tradycji i kultur z jakich wywodzą się zaangażowani w projekt artyści. Gościnnie w nagraniach wzięli udział: skrzypaczak Fabiana Striffler i gitarzysta Arne Braun.

"Both Sides" to album nagrany przez trio Matzeit-Jahnel-Sieverts tworzone przez saksofonistę Friedemanna Matzeita, pianistę Benedikta Jahnela i jednego z najbardziej kreatywnych muzyków jazzowych w Europie, kontrabasistę i wiolonczelistę Henninga Sievertsa. Ostatniego z wymienionych muzyków znać możemy m.in. z współpracy z Christianem Weidnerem (znakomity album "Every Hour of the Light and Dark") oraz tria Hansa Ludemanna. Pianista składu Benedikt Jahnel ma na koncie nagrania dla takich wytwórni jak ECM (6 albumów), ACT czy Material Records. Z kolei saksofonista Friedemann Matzeit to wszechstronny muzyk, kompozytor i aranżer, mający za sobą zarówno projekty kameralne jak nagrania z orkiestrami, oraz zaangażowany jest w znane na całym świecie muzyczne rewie berlińskiego Friedrichstadtpalast. Wspólny album tych trzech wyjątkowych muzyków przynosi specjalnie przygotowane dla tria kompozycje każdego z nich, oraz ciekawą aranżację słynnej ballady Joni Mitchell, która posłużyła za tytuł całej płyty.

Prawdziwą niespodzianką tegorocznej jesieni jest album, który w ciągu najbliższych dni ukaże się nakładem specjalizującej się w nagraniach muzyki klasycznej, renomowanej wytwórni DUX. Znakomity gitarzysta i kompozytor znany z kilku autorskich albumów oraz formacji The Moongang, Quartado i Elec-Tri-City Marcin Wądołowski, wraz jednym z najlepszych europejskich kontrabasistów Piotrem Lemańczykiem, przygotował płytę wypełnioną autorskimi Preludiami na gitarę i kontrabas ("Preludes for Guitar and Double Bass"). Obu muzyków razem słyszelismy na niedawnym albumie: "Kiedy byłem" formacji Adam Czerwiński MAP Trio. Tym razem Marcin Wadołowski odsłania przed nami swe klasycyzujące oblicze prezentując zestaw 10 krótkich utworów instrumentalnych, które trafić winny zarówno w gusta miłośników jazzu jak kameralnej muzyki klasycznej. Warto wspomnieć, iż towarzyszący gitarzyście Piotr Lemańczyk z konwencją kameralnego duetu zmierzył się już na ubiegłorocznej płycie "Duology" nagranej z akordeonistą Cezarym Paciorkiem. Tym razem charakterystyczne brzmienie jego kontrabasu oprawia partie gitary jednego z najbardziej kreatywnych i wszechstronnych młodych polskich muzyków.

12 października ukaże się nowa płyta formacji Tubis Trio, składu powołanego do życia w 2006 roku przez łódzkiego pianistę i kompozytora Macieja Tubisa, z którym formację dziś współtworzą kontrabasista Paweł Puszczało i perkusista Przemek Pacan. Po ośmiu latach od czasu ukazania się świetnej płyty "Live In Luxembourg" (2009), rok temu światło dzienne ujrzał znakomity studyjny album "The Truth" wydany przez prestiżową holenderską wytwórnię Challenge Records. Na szczęście na kolejny album Tria nie musieliśmy czekać tak długo. Trzeci album Tubis Trio wypełnia 8 nowych kompozycji lidera zarejestrowanych w lipcu tego roku w Studio Nagraniowym Akademi Muzycznej w Łodzi. Album zatytułowany "Flashback" ukaże się nakładem wytwórni Audio Cave.

 Jednym z trzech wydawnictw jakie ukazały się we wrześniu nakładem założonej w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa fundacji Phasma-Music, jest 2-płytowy album "Two Minutes", zarejestrowany w kwietniu br. przez Iwonę Glinkę w Atenach. Podczas dwóch godzin słuchamy na nim 53 krótkich utworów przygotowanych przez 40 kompozytorów z 14 różnych krajów (Anglia, Australia, Francja, Grecja, Hong Kong, Irlandia, Kanada, Kolumbia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Włochy i USA). Podobnie jak wydana w 2017 roku płyta "One Minute", która zdobyła jedną z najbardziej prestiżowych nagród na świecie jaką jest Global Music Award, tak i "Two Minutes" jest albumem odsłaniającym ogromny potencjał tkwiący w formach dedykowanych fletowi solo, oraz rozmaite stylistyki reprezentowane przez odmiennych kulturowo kompozytorów.  czytaj również >>

 "Daleth" to album będący kontynuacją "Gimel 1" (zgodnie z porządkiem alfabetu fenickiego). Płytę wypełniają współczesne kompozycje na flet solo, flet i wibrafon, oraz flet i klarnet. Muzyka, którą przygotowało 10 różnych kompozytorów z USA, Francji i Grecji (m.in. Aaron Alter, Louis Sauter i Dimitris Tsimpanos), to utwory inspirowane intelektualnymi i artystycznymi problemami dzisiejszego społeczeństwa. Płytę firmuje od 1995 roku zamieszkała w Atenach, specjalizująca się w nowych formach muzycznych oraz wykonawstwie muzyki współczesnej flecistka Iwona Glinka, a w nagraniach towarzyszy jej znakomity wibrafonista Leszek Lorent i znany już z albumu "Gimel 1", klarnecista Adam Eljasinskiczytaj również >>

Niezwykła, zjawiskowa nowojorska pianistka Yelena Eckemoff swój każdy kolejny album przygotowuje kompleksowo, publikując jednocześnie eseje dotyczące muzyki zawartej na płycie, a także jako utalentowana malarka projektując okładkę wydawnictwa. Na każdym albumie artystka otacza się największymi znakomitościami światowego jazzu, których lista z każdym kolejnym albumem powiększa się o nowe nazwiska. Dotąd Eckemoff współpracowała przy swoich autorskich projektach z takimi muzykami jak m.in. Billy Hart, Tore Brunborg, Ben Street, Chris Potter, Adam Rogers, Peter Erskine, Arild Andersen, Paul McCandless czy Drew Gres. W maju cieszyliśmy się znakomitą płytą "Desert", a już we wrześniu artystka proponuje kolejne wydawnictwo, którym jest 2-płytowy album "Better Than Gold and Silver" wypełniony muzyką inspirowaną biblijnymi Psalmami. Na pierwszej płycie znalazły się utwory śpiewane z zespołem pianistki przez tenora Tomasa Cruza i mezzosopranistkę Kim Mayo. Drugi krążek wypełnia muzyka instrumentalna wykonywana przez sekstet, w którym wraz z pianistką znaleźli się: trębacz Ralph Allessi, gitarzysta Ben Monder, skrzypek Christian Howes, kontrabasista Drew Gress i topowy amerykański perkusista Joey Baron.

Skrzypaczka Aleksandra Bryła i klawesynistka Maria Banaszkiewicz-Bryła na płycie "Johann Sebastian Bach - 3 Sonatas", zarejestrowały trzy spośród sześciu Sonat Bacha na skrzypce i klawesyn, w których kompozytor zerwał z tradycją nadawania klawesynowi wyłącznie roli basso continuo, powierzając obu instrumentom autonomiczne, wzajemnie uzupełniające się partie. Nietypowa technika kompozytorska zastosowana w Sonatach: nr 1 h-moll, nr 2 A-dur i nr 3 E-dur, odsłania mniej znane oblicze Bacha. Album jest też zarazem wyjątkowym popisem instrumentalnym obu znakomitych artystek, oraz ich wzajemnej muzycznej komunikacji.  czytaj więcej >>

Coraz częściej porównywana przez krytyków do legendarnej Elli Fitzgerald, laureatka Grammy amerykańska wokalistka Cecile McLorin Salvant, już na dobre zadomowiła się w gronie najwybitniejszych osobowości współczesnego jazzu. Jej nowy album "The Window" zapowiadany na 28 września, nagrany został w duecie z pianistą Sullivanem Fortnerem. Kameralną płytę wypełniają utwory dotyczące natury miłości oscylujące wokół estetyki francuskiego kabaretu i r'n'b. McLorin Salvant sięgnęła po tematy m.in. Steviego Wondera, Cole'a Portera, Richarda Rodgersa i Oscara Hammersteina, oraz wielki standard Leonarda Bernsteina ze słowami Stephena Sondheima "Somewhere", wybrany z legendarnego musicalu "West Side Story", o którym przeczytacie w aktualnym numerze dwumiesięcznika ArtPost.

Dysponująca rozpoznawalnym chrapliwym głosem, pochodząca z Ohio wielokrotnie nagradzana tak prestiżowymi nagrodami jak m.in. Grammy i MTV Music Award wokalistka r'n'b Macy Gray, doczekała się już 10 albumu. Płyta "Ruby", która ukazała się 21 września to powrót artystki do konwencji, która przed blisko 20 laty zapewniła jej ogólnoswiatowy rozgłos i sławę. 12 premierowych piosenek to esensja nowoczesnego r'n'b z nieodłącznymi elementami jazzu, bluesa i tradycyjnej muzyki pop. Bogate orkiestrowe aranżacje przeplatają się ze szczodrze serwowaną elektroniką i rozmaitymi trickami dostępnymi w nowoczesnym studio nagraniowym. Płytę pilotował videoclip "Sugar Daddy" nawiązujący swym klimatem do legendy Bille Holiday i biograficznego obrazu "Lady Sings the Blues" z 1972 roku.

Trio jednego z najważniejszych basistów amerykańskiego jazzu Christiana McBride'a okazało się dla Christiana Sandsa prawdziwą trampoliną, dzięki której młody pianista nawiązał kontakt ze śmietanką światowych jazzmanów. Już w 2015 roku Sands pojawił się wraz z m.in. Garym Burtonem, Kirkiem Whallumem i McBridem na dorocznym Detroit Jazz Festival, a rok 2017 przyniósł pierwszy album firmowany nazwiskiem Christiana Sandsa: "Reach" (Album Roku w kategorii World Jazz w podsumowaniu 2017 LongPlay Top). Płytą artysta nie tylko potwierdził swój wyjątkowy kunszt wywołujący skojarzenia z największymi pianistami jazzu, ale objawił się światu jako doskonały kompozytor i lider własnego składu. 21 września doczekalismy się drugiego albumu Christiana Sandsa, na którym pianiście towarzyszy znany z poprzedniej płyty kontrabasista Yasushi Nakamura, perkusista Jerome Jennings i cała plejada gości (m.in. Marcus Strickland - saksofon, Keyon Harrold - trąbka i Caio Afiune - gitara). Album "Facing Dragons" wypełnia 8 własnych kompozycji pianisty oraz autorskie, bluesowe opracowanie: "Yesterday" Lennona i McCartneya.

Dominik Kisiel Exploration Quartet to grupa tworzona przez młodego trójmiejskiego pianistę i kompozytora, ucznia Włodzimierza Nahornego i Sławka Jaskułke. Założony w 2016 roku zespół tworzą: Dominik Kisiel (fortepian), Michał Jan Ciesielski (saksofony), Piotr Szajrych (kontrabas) i Adam Golicki (perkusja). Kwartet jest laureatem m.in. ubiegłorocznego Ogólnopolskiego Przeglądu Zespołów Jazzowych i Bluesowych klubu Ucho, oraz tegorocznej  Bielskiej Zadymki Jazzowej. W maju ukazał się debiutancki album grupy "Exploration", a już kilka tygodni później światło dzienne ujrzała koncertowa płyta "Live at Radio Katowice", która dołączona została do wrześniowego numeru Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów. Album wypełnił autorski repertuar złożony z kompozycji lidera oraz saksofonisty Michała Jana Ciesielskiego i znanego z grupy Confusion Project, perkusisty Adama Golickiego.

Szczycący się wyjątkową renomą Festiwal Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana każdego roku gromadzi w Bazylice Świętogórskiej i klasztorze Ojców Filipinów na Świętej Górze w Gostyniu zarówno rzesze melomanów, jak i prestiżowych artystów. Podczas festiwalowych koncertów prezentowane są zarówno utwory sakralne jak i dzieła muzyki klasycznej, a pośród wykonawców jacy pojawili się dotychczas na Festiwalu warto wymienić choćby Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia "Amadeus" Agnieszki Duczmal, Poznańskie Słowiki, Konstantego Andrzeja Kulkę i Krzysztofa Pendereckiego. Tradycją stało się dokumentowanie kolejnych edycji Festiwalu poprzez wydawanie wybranych utworów na płytach CD. Na płycie: "Musica Sacromontana XIII: Józef Zeidler - Missa D-dur" znajdziemy współczesne wykonanie dzieła duchowego patrona imprezy, Józefa Zeidlera. Wykonawcami są: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.

Album "Model Mioritic" wypełnia 65-minutowa kompozycja rumuńskiego kompozytora, Corneliu Dan Georgescu. Utworu słuchamy w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Opera de Stat Cluj pod dyrekcją Petru Zbarcea i Emila Maxima. Corneliu Dan Georgescu to nie tylko kompozytor ale też naukowiec oddany etnomuzykologii i estetyce. Przed emigracją do Niemiec w 1987 roku, w latach 1962-1983 pracował w Instytucie w Bukareszcie, gdzie prowadził etnologiczne badania terenowe i kierował działem muzyki, a następnie był historykiem sztuki w Rumuńskim Instytucie Historii Sztuki. Płytę "Model Mioritic" wypełnia muzyka o kontemplacyjnym charakterze, określana przez znawców jako dźwiękowa forma "zatrzymania czasu" obrazująca "wiekuisty bezruch".

W kooperacji z wydawnictwem Bółt Records firma DUX publikuje albumy z serii "New Music In Eastern Europe". Jedną z nich jest płyta poświęcona twórczości rumuńskiego kompozytora Octaviana Nemescu, jednego z najbardziej niedocenianych klasyków XX wieku. Urodzony w 1940 roku kompozytor ma w dorobku utwory orkiestrowe, kameralne, chóralne, ale też dzieła elektroakustyczne, multimedialne, metamuzyczne, urojone i rytualne. Mówi się o nim jako ostatnim żyjącym przedstawicielu „złotej serii” rumuńskich awangardzistów i prekursorem rumuńskiej muzyki spektralnej i  archetypalnej. Na płycie zatytułowanej "Apokatastasis" w wykonaniu Narodowej Rumuńskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Horii Andreescu, słuchamy dwóch monumentalnych utworów: "NonSimfonia V" i "PreSimfonia VI".

Ignacy Jan Paderewski to postać mogąca kojarzyć się zarówno z polityką jak muzyką, a więc setna rocznica odzyskania niepodległości, to również znakomita okazja do sięgnięcia po muzykę kompozytora i światowej sławy pianisty, który poprzez swój patriotyzm zwracał uwagę na znaczenie niepodległej Polski w Europie. Na płycie pianisty Radosława Sobczaka: "Paderewski Piano Works" znajdziemy m.in. słynny Menuet op.14 nr 1, oraz arcytrudną technicznie, monumentalną, trzyczęściową Sonatę fortepianową es-moll op. 21.

Niezwykle uzdolniony, urodzony w 1981 roku pianista, laureat II nagrody I Europejskiego Konkursu Pianistycznego "Halina Czerny-Stefańska in memoriam" w Poznaniu Radosław Sobczak, oklaskiwany był już m.in.  Niemczech, Francji, Czechach, Włoszech, Rosji, Szwajcarii, ale też w USA i Australii, Izraelu, Palestynie, Arabii Saudyjskiej, Korei i Chinach, wszędzie propagując twórczość wybitnych polskich kompozytorów. Jedną z dwóch wydanych równolegle płyt pianisty jest album wypełniony recitalem złożonym z fortepianowych dzieł Karola Szymanowskiego. Uznawane za wyjątkowo trudne technicznie utwory pełne są zawiłych partii i charakteryzują się zmiennością tempa i niespójną dynamiką. W programie płyty "Karol Szymanowski Piano Music" znajdziemy zachwycające wykonania: 9 Preludiów op.1, II Sonatę A-dur op.22, oraz dwa Mazurki (nr 14 i 15) op.50.

Student Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, akordeonista Adam Maksymienko mimo młodego wieku szczycić się już może statusem jednego z najwybitniejszych akordeonistów. Jest laureatem wielu konkursów i przeglądów, a jego wykonanie Sonaty nr 3 "Reminiscence of the Future" Vyatcheslava Semionova w kwietniu tego roku w kościele św. Katarzyny w Goleniowie, uważane jest za jedno z najważniejszych wydarzeń koncertowych muzyki akordeonowej ostatnich lat. Ten właśnie utwór posłużył jako tytuł płyty ukazującej niezwykłe walory brzmieniowe akordeonu oraz  nieodkryte dotąd utwory muzyki klasycznej. Poza tytułową Sonatą Semionova, w programie płyty znajdziemy Sonatę No.3 Vladislava Zolotaryova i Sonatę "Et Expecto" Sofii Gubaiduliny.

>> KOLEJNA STRONA

Paweł GUSNAR

Saxophone Varie Vol.3
PREMIERA 19 PAŻDZIERNIKA 2018

Ars Paschalis
(premiera 2 listopada 2018)

Aldona Nawrocka
AVE
(premiera 26 października 2018)

Christian McBRIDE's New Jawn
(premiera 26 października 2018)

Connie HAN
Crime Zone
(2018)

Mariusz BARSZCZ
Muzyka nam bliska
(2018)