Rekomendacje Tygodnia (32)

<< POPRZEDNIA STRONA

 Piotr Komosiński to gitarzysta basowy, multiinstrumentalista i kompozytor z Ciechocinka działający na muzycznej scenie od początku lat 90-tych. Jest współzałożycielem formacji Ex Usu, z którą nagrał dwie płyty, a jednym z jego ostatnich zespołów były: mający za sobą m.in. miesięczną trasę po Kanadzie Potty Umbrella, oraz toruński Hotel Kosmos, w którego składzie nagrał płytę "Weird Polonia". Ostatnio basista zagrał na mini trasie koncertowej znanej grupy Variete. Die Perspektive to muzyczny projekt Piotra Komosińskiego, który 9 grudnia nakładem własnej oficyny Perspektive Records opublikował album zatytułowany "All In Forms". Dziewięć wypełniających album utworów artysta, grający nie tylko na gitarze basowej, ale też syntezatorach, cymbałach i basowym ukulele, zrealizował z pomocą muzycznych przyjaciół, dzięki czemu na płycie w poszczególnych utworach słyszymy również wokal (Alena Aldona Domanowski, Tomasz Krzemiński), trąbkę (Michał Mike), kornet (Artur Majewski), gitarę (Sławomir Szudrowicz) i instrumenty perkusyjne (Dariusz Domanowski).  >> czytaj również

 Wszechstronny perkusista Antoni Wojnar jest zdobywającym coraz większe uznanie kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej. Jest stalym współpracownikiem studentów szkół filmowych, oraz bardzo aktywnym kompozytorem piszącym muzykę do etiud, reklam oraz filmów i teatrów. Artysta równolegle współtworzy folk rockowy zespół Hollow Quartet oraz  jazzową formację Almost Jazz Group. Autorski album Antoniego Wojnara: "The Nochat's Dance", zarejestrowany został w cenionym studio RecPublica, a ukazał się nakładem, specjalizującej się w muzyce klasycznej, prestiżowej wytwórni DUX. Płytę artysta dedykuje pamięci swego nauczyciela, zmarłego w 2016 roku prof. Andrzeja Branickiego. Materiał zarejestrowany został przez skład złożony z ponad 20 znakomitych muzyków, a instrumentarium obejmuje: wokal, instrumenty smyczkowe, perkusyjne, fortepian, gitarę i kontrabas.  >> czytaj również

Urodzony w 1957 roku kompozytor Andrzej Dziadek, należy do nielicznego grona współczesnych twórców, tak silnie nawiązujących w swych utworach do tradycji romantycznej. Monograficzny album "Andrzej Dziadek Orchestral Works" zawiera nagrania dokonane przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, oraz znakomitych solistów. Płyta zawiera kompozycje tworzone przez artystę w ciągu blisko 30 lat, stanowiąc tym samym ciekawy przegląd stylistycznych przemian zachodzących w twórcości jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów jakim jest Andrzej Dziadek.

 

W sierpniu 2017 roku w wieku 70 lat zmarł Marián Varga. Słowackiego wirtuoza instrumentów klawiszowych i kompozytora znamy przede wszystkim jako twórcę i lidera genialnej progresywnej grupy Collegium Musicum. Jednym z ostatnich projektów nietuzinkowego artysty była tEóRia OtraSu. Na wydanej w grudniu br. przez wytwórnię Hevhetia płycie "Hudobne Happeningy", znajdziemy niepublikowane dotąd koncertowe nagrania tej efemerydy z lat 2001 i 2002 dokonane w dwóch różnych składach. W obu przypadkach jednak na perkusji gra wieloletni współpracownik lidera i współkompozytor materiału formacji tEóRia OtraSu, Julius Fujak.

Godną podziwu inicjatywą jest powołanie do życia Klubu miłośników dobrej płyty. Za przedsięwzięciem stoi prowadzona przez perkusistę, kompozytora i producenta Adama Czerwińskiego wytwórnia AC Records. Zamiarem Klubu jest wydawanie audiofilskich winylowych płyt zarówno z premierowym materiałem, jak nowych edycji historycznych tytułów. Od niedawna cieszymy się albumem Trio MAP: "Kiedy byłem", zawierającym jazzujące interpretacje standardów polskiej piosenki. Tymczasem światło dzienne ujrzała kolejna znakomita płyta: "In A Sentimental Mood" - longplay firmowany przez Adama Czerwińskiego wraz z legendą polskiego jazzu, Wojciechem Karolakiem. Obchodzący w 2018 roku jubileusz 60-lecia pracy artystycznej pianista, kompozytor i aranżer Wojciech Karolak, oraz mający w swą biografię wpisaną współpracę ze ścisłą elitą polskiego jazzu perkusista Adam Czerwiński, zarejestrowali niniejszy materiał na żywo, bez dogrywek i jakichkolwiek zabiegów mikserskich. W nagraniach towarzyszyli im znakomici instrumentaliści w osobach Roberta Majewskiego (flugelhorn), Tomka Grzegorskiego (saksofon tenorowy) i gitarzysty Marcina Wądołowskiego. LongPlay.blox.pl jest partnerem medialnym albumu, a nizej podpisany autorem zamieszczonego wewnątrz okładki tekstu.  >> czytaj również

Według legendy muzyka zwana później tangiem po raz pierwszy rozbrzmiewała nad rzeką Plate stanowiącą naturalną granicę między Argentyną a Urugwajem. Była to mieszanka niemieckiego walca, czeskiej polki, polskiego mazurka, hiszpańsko-kubańskiego habanera, afrykańskiego candombe i argentyńskiej milonga. Po latach tango dzięki wirtuozowi bandoneonu Astrowi Piazolli, ewoluowało do gatunku muzyki dalece wybiegającej poza ramy muzyki tanecznej. Powstały gatunek nazywany tango nuevo to muzyka łącząca tradycyjne elementy tanga z bluesem oraz muzyką jazzową i właściwymi dla niej elementami improwizacji. Mieszkająca w Chicago Carla Campopiano to urodzona i wychowana w Argentynie flecistka zafascynowana muzyką tango nuevo. Wraz z gitarzystą Angelem Colacillim i meksykańskim perkusistą Gustavo Cortinasem artystka tworzy trio hołdujące muzyce, w której rozkochana jest cała trójka instrumentalistów. Efektem pracy składu Carla Campopiano Trio jest wydany 7 grudnia album "Chicago/Buenos Aires Connection", zawierający ciekawe interpretacje tematów z dorobku pięciu kompozytorów, w tym oczywiście również wspomnianego Astora Piazzolli, którego kompozycje "Zita" i "Triumfal" zamykają cały album.   >> czytaj również

Wyjątkowym hołdem dla zmarłego w 2018 roku Tomasza Stańki jest jedenasty autorski album kwartetu czołowego trębacza młodej polskiej sceny jazzowej Piotra Schmidta. Płyta "Tribute to Tomasz Stańko" to owoc fascynacji dorobkiem nieodżałowanego geniusza trąbki, oraz próba uchwycenia klimatu charakterystycznego dla jego muzyki. Wraz z Piotrem Schmidtem w 12 nagraniach wypełniających album, który ukazał się 7 grudnia nakładem wytwórni SJ Records słyszymy Wojciecha Niedzielę (fortepian), oraz znakomitą sekcję: Maciej Garbowski (kontrabas) i Krzysztof Gradziuk (perkusja). Jeszcze przed oficjalną premierą płyty, album okrzyknięty został mianem jednej z najważniejszych płyt polskiego jazzu ostatnich lat. Część z nagrań powstała jeszcze przy okazji sesji do poprzedniej płyty Piotra Schmidta: "Saxesful", w pozostałych muzycy starali się nawiązać do klimatu znanego z albumu Schmidta i Wojciecha Niedzieli: "Dark Morning". Trudno o piękniejszy i bardziej sugestywny hołd dla muzyki Tomasza Stańki>> czytaj również

Do grudniowego numeru magazynu Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta "Kolędy" firmowana nazwiskiem wokalistki Nikoli Lipskiej. To pierwszy album młodej artystki, będącej studentką Beaty Przybytek w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie wokalistyki jazzowej. Program płyty wypełniają stylowe jazzujące aranżacje grającego również na fortepianie Adama Jarzmika, zarówno najpopularniejszych kolęd ("Anioł Pasterzom mówił", "Mizerna cicha" czy "Dzisiaj w Betlejem"), jak tych mniej znanych (np. "O gwiazdeczko" i "O mój Jezusicku"). Staranna instrumentacja i znakomity głos Nikoli Lipskiej, zapewniają muzykę nie tylko idealnie sprawdzającą się w czasie świąt, ale też taką po którą chętnie sięgniemy również później.

Jedna z najznakomitszych oper narodowych "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki to dzieło, które mimo swej szczególnej pozycji w środowisku miłośników opery, doczekało się niewielu rejestracji fonograficznych. Sztuka od 150 lat postrzegana za wybitną wizytówkę polskości przeniesionej do świata muzyki, dzięki inicjatywie artystów związanych z Akademią Muzyczną w Gdańsku (której patronem jest właśnie Moniuszko), doczekało się właśnie znakomitej wersji płytowej. Starannie wydany 2-płytowy album zawiera zapis koncertowej realizacji "Strasznego dworu", przygotowanej przez wybitnych pedagogów, solistów, chóry i orkiestrę pod batutą Zygmunta Rycherta z okazji 70-lecia istnienia Gdańskiej Uczelni.

Francuskiego saksofonistę Emile Parisiena mieliśmy okazję już poznać dzięki serii płytowej "Duo Art'', w ramach której ukazał się jego wyśmienity album nagrany z akordeonistą Vincentem Peiranim: ''Belle Epoque'' (2014). Kilka miesięcy później na rynek trafiła płyta "Spezial Snack" ukazująca dalekie od kameralnego duetu oblicze francuskiego wirtuoza. To jego własny kwartet tworzony przez jak najbardziej klasyczne instrumentarium jazzowe: saksofon / fortepian / kontrabas / perkusja. Kolejną studyjną płytą formacji była: "Sfumato", nagrana w formule kwintetu poszerzonego o gitarę. Nowym albumem składu Emile Parisien Quartet jest zapowiadana na 25 stycznia płyta "Double Screening" wypełniona 14 premierowymi utworami przygotowanymi przez każdego z muzyków kwartetu.

Kiedy w 2007 roku sardyński trębacz Paolo Fresu, francuski akordeonista Richard Galliano i szwedzki pianista Jan Lundgren opublikowali album zatytułowany "Mare Nostrum", zarówno krytycy jak odbiorcy uznali go za płytę zjawiskową. To muzyka w wyjątkowo liryczny sposób łącząca tradycje kultur każdego z instrumentalistów, a zarazem jawiąca się jako rodzaj ponadczasowego dźwiękowego piękna. Po sześciu latach doczekaliśmy się kontynuacji tego zjawiska pod postacią albumu "Mare Nostrum II" (2016) w niczym nie ustępującemu poprzednikowi, a wręcz odkrywającemu kolejne niuanse zaklęte w potencjale tego składu. Na koniec stycznia 2019 roku zapowiadana jest kolejna odsłona projektu: "Mare Nostrum III".

Wielokrotnie nominowana do nagrody Danish Grammy, wokalistka Caecilie Norby proponuje album "Sisters In Jazz". Obdarzona wyjątkowym głosem (chwilami wywołującym skojarzenia z Dionne Warwick z najlepszego okresu) i ujmującym darem interpretacji Caecilie Norby (współpracująca jak dotąd z takimi muzykami jak np. Chick Corea, Dianne Reeves, John Scofield, Mike Stern czy Randy i Michael Brecker) doskonale czuje się w konwencji fusion, muzyce rockowej i formule jazzowej ballady, co udowodniła kameralnym albumem "Just The Two Uf Us" nagranym wraz z Larsem Danielssonem (prywatnie: mężem wokalistki). Na nowej płycie, która ukaże się 25 stycznia artystka proponuje tylko dwie własne piosenki, w pozostałych przypadkach sięgając po dorobek m.in. Betty Carter, Joni Mitchell, Abbey Lincoln, Bonnie Rait i Niny Simone.

"Globulus" to tytuł nowego albumu znakomitego akordeonisty i kompozytora Pawła Zagańczyka, znanego m.in. z dokonań prowadzonej przez siebie formacji Zagan Acoustic, grupy Adam Wendt Acoustic Set, oraz wysmienitej autorskiej płyty "Tango". Nowy album gdańskiego akordeonisty przynosi cztery kompozycje przygotowane przez czterech róznych twórców: Cezarego Paciorka, Macieja Zimkę, Krzysztofa Olczaka i Krzesimira Dębskiego. Bogato zaaranżowane, rozbudowane utwory solista wykonuje z towarzyszeniem zespołu smyczkowego oraz niezwykle aktywnej grupy Neo Quartet. "Globulus" to kolejne wcielenie jednego z najlepszych polskich akordeonistów, łączącego w swej muzyce elementy tanga, muzyki klasycznej i jazzu, a zarazem następny krok w budowaniu wizerunku artysty uniwersalnego i nie bojącego się jakichkolwiek muzycznych wyzwań.  >> czytaj również

Wyjątkowym przedsięwzięciem spadkobierców legendarnego Gila Evansa jest cykl koncertów i seria płyt, stanowiące reaktywację słynnej The Gil Evans Orchestra. Synowie słynnego jazzowego innowatora Noah (producent nagrań) i Miles (trębacz), postanowili kontynuować dzieło ojca powołując do życia orkiestrę złożoną z najbardziej cenionych amerykańskich muzyków. Album "Hidden Treasures Volume One: Monday Nights", który ukazał się 7 grudnia jest pierwszą z trzech płyt prezentujących współczesne oblicze The Gil Evans Orchestra. To zarazem pierwsze nagrania studyjne wydane pod tym szyldem od ponad 40 lat. W podstawowym składzie zespołu znajdziemy takich muzyków jak m.in. Alex Foster i Chris Hunter (saksofony), Mark Egan (kontrabas) czy Mino Cinelu (instr. perkusyjne), a w poszczególnych utworach grają m.in. trębacz Jon Fadis, pianista Gil Goldstein, gitarzysta Vernon Reid czy basista Darryl Jones. Na pierwszym z trzech zapowiadanych albumów umieszczono siedem nagrań spośród zarejestrowanych w nowojorskim Avatar Studio 2016 i 2017 roku. Poza nowymi kompozycjami, znalazło się też miejsce na dwa utwory napisane jeszcze przez Gila Evansa: "Moonstruck" i "Eleven".  >> czytaj również

The 14 Jazz Orchestra to trzynastoosobowy jazzowy zespół pod dyrekcją Dana Bonsanti, którego instrumentarium składa się z 4 saksofonów, 2 puzonów, 3 trąbek, gitary, basu, klawiatury i perkusji. W skład formacji wchodzą cenieni studyjni muzycy z Południowej Florydy, mający na swym koncie współpracę z największymi artystami, zarówno jazzowymi (m.in. Stan Kenton, Woody Herman czy Sarah Vaughan), jak kojarzonymi z muzyką pop (Barbara Streisand, BeeGees). Zespół specjalizuje się w wykonywaniu starannie zaaranżowanych i bogato brzmiących wersjach współczesnych utworów jazzowych takich twórców jak Billy Strayhorn, Joe Henderson, Chick Corea, czy Wayne Shorter. Na 1 stycznia planowana jest premiera albumu  "The Future Ain't What It Used To Be", na którym pośród 11 tematów znajdziemy zaaranżowane przez Dana Bonsanti utwory Chicka Corei, Bustera Williamsa, A.C.Jobima, Wayne Shortera czy Jaco Pastoriusa. Warto wspomnieć, iż jednym z muzyków tworzących The 14 jest saksofonista Ed Maina, którego całkiem niedawno słuchaliśmy na autorskiej płycie "In the company of Brothers", a w dwóch utworach na zapowiadanym albumie "The Future Ain't What It Used To Be" gościnnie gra Randy Brecker.  >> czytaj również

Twórczość XVII-wiecznego włoskiego kompozytora Alessandro Stradelliego, do dziś pozostaje nieodkryta przez wielu miłośników muzyki klasycznej, a przede wszystkim zwolenników opery. Stradella odniósł sukces przede wszystkim jako niezależny kompozytor, piszący na zamówienie, oraz współpracujący z poetami, ale pozostawił po sobie także ponad trzysta utworów, pośród których znajdziemy kantaty, oratoria, oraz pięć oper. Jedną z nich mamy okazję poznać dzięki inicjatywie Instytutu Opery i wspólnemu projektowi warszawskich uczelni artystycznych: Akademii Teatralnej, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Akademii Sztuk Pięknych. Na starannie wydanej płycie DVD znajdziemy kompletne wykonanie  napisanej w 1679 roku opery komicznej "Il Trespolo Tutore" z librettem Giovanni Cosimo Villifranchiego. Jest to zarazem pierwsze światowe wystawienie wersji oryginalnej tej opery po 1679 roku. Orkiestrą Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej dyryguje Andrea De Carlo, a spektakl wyreżyserował Paweł Paszta.

W roku 2017 pod kierownictwem Macieja Fortuny powróciła na sceny Poznańska Piętnastka - legendarna orkiestra rozrywkowa. Początek działalności historycznego zespołu datuje się na druga połowę lat 50-tych, kiedy to taneczno-rozrywkowa Poznańska Piętnastka Radiowa, przez kilkanaście kolejnych lat grała pod kierunkiem Zygmunta Mahlika. Jej skład tworzyli znakomici muzycy, kompozytorzy i aranżerzy, tacy jak Jerzy Milian, Jan "Ptaszyn" Wróblewski czy Janusz Hojan. Reaktywacja P15 w nowym wcieleniu, to sposób wypełnienia luki powstałej na skutek zawieszenia działalności zespołów, jakie przez całe lata były jednymi z muzycznych symboli Poznania. Przedsięwzięciem mającym na celu przybliżenie muzyki legendarnego poznańskiego kompozytora i wibrafonisty jazzowego, zmarłego w kwietniu tego roku Jerzego Miliana, jest nagrany przez Poznańską Piętnastkę album „Big Club Band”. Na płycie znajdziemy bogato zaaranżowane takie tematy jak: "Waleczny biedron", "Kłopoty pana naczelnika", czy orientalna "Melodia turecka" i "Bazar w Aszchabadzie". Stylowe aranżacje, bogata instrumentacja i jednoznacznie kojarzące się z estetyką lat 70-tych wokalizy chórku, sprawiają iż pół godziny przy płycie Nowej Piętnastki mija niepostrzeżenie.  >> czytaj więcej

Mieszkająca w Kanadzie polska pianistka Katarzyna Musiał, z powodzeniem koncertuje jako solistka, kameralistka, a także z orkiestrami w Ameryce Północnej, Europie, Azji i Afryce. Jak dotąd jej talent, błyskotliwy styl i znakomita technika dostrzeżone zostały poza granicami Polski. W Chicago Classical Review o pianistce napisano: „wielki talent obdarzony zdumiewającą techniką i interpretacyjną błyskotliwością”, z kolei New York Concert Review określił jej grę jako „czystą rozkosz... cudownie przedstawioną... przejrzyście precyzyjną… interpretację, która sięgała emocjonalnej głębi przy harmonijnej kolorystyce”, a według Beijing Press Katarzyna Musiał to: „pianistka, która oczarowuje swoich słuchaczy olśniewającą grą”. Dzięki wydanej w Polsce płycie "My Spanish Heart", mamy okazję skonfrontować entuzjastyczne recenzje z własnymi spostrzeżeniami. Album zawiera utwory na fortepian solo hiszpańskich kompozytorów: Isaaca Albeniza, Enrique Granadosa, Joaquina Turiny, Federico Mompou i Manuela de Falli.

"Women of Music - Songs" to program przygotowany przez jedną z najbardziej cenionych polskich mezzosopranistek, Urszulę Kryger i znakomitą pianistkę Agatę Górską-Kołodziejską. Panie postanowiły przypomnieć pieśni stworzone przez cztery wywodzące się z różnych kręgów kulturowych kompozytorki: Irene Wieniawski, Clarę Schumann, Cecille Chaminade i Agathe Backer Grondahl. Powstałe na przełomie XIX i XX wieku utwory stanowią doskonałą wizytówkę wokalno-instrumentalnej liryki reprezentowanej przez kobiety-kompozytorki, oraz ukazują nam rozmaite stylistyczne wpływy, którym ulegała ich twórczość.

Założona w 2014 roku grupa Weezdob Collective niemal od początku swego istnienia szturmem zdobywa najróżniejsze nagrody i wyróżnienia. W skład kwintetu wchodzą młodzi instrumentaliści z Poznania, doskonale odnajdujący się w formule współczesnej muzyki improwizowanej naznaczonej wielkim szacunkiem dla jazzowej tradycji. Ogromnym atutem kwintetu jest własny repertuar budowany przez saksofonistę Kubę Marciniaka i gitarzystę składu Piotra Scholza. Rok 2018 przyniósł pierwszy studyjny album grupy: "Star Cadillac". Premiera płyty miała miejsce 24 listopada, a LongPlay.blox.pl jest jednym z patronów medialnych albumu.  >> czytaj więcej 

Nagrany we francuskim Les Studios de Meudon album "To Whom it May Concern", stanowi podsumowanie 30-letniej kariery jednego z najlepszych polskich trębaczy, Piotra Wojtasika. W ośmiu autorskich kompozycjach muzykowi towarzyszą artyści, z którymi trębacz współpracował na przestrzeni trzech dekad. Przy saksofonach słyszymy znakomitego Viktora Tótha (alt) i Sylwestra Ostrowskiego (tenor), za fortepianem nikogo innego jak legendarnego Bobby Few, przy kontrabasie Jorisa Teepe, a za perkusją zasiadł sam John Betsch. Złożony z muzyków z Polski, Węgier, Holandii i USA skład to prawdziwy "dream team", stanowiący doskonałe uświetnienie obchodów okrągłej rocznicy działalności artystycznej jednej z najbardziej kreatywnych postaci polskiego jazzu.  >> czytaj również 

>> NASTĘPNA STRONA

NOWY ADRES

Od 1 marca wszystkie nowe wpisy
publikowane są pod adresem:

longplay1.blogspot.com